Meer dan 120 jaar ervaring op de teller en toch ultravers, dat is Huppa. Achter het innovatieve versplatform schuilen twee gefuseerde familiebedrijven (UpFresh en Franky Fresh Food) die de retail en detailhandel bedienen. Op het Shopper & Trade marketing congres vertelt CEO Koen Beeckman over merkmissie en authenticiteit. Het geknipte onderwerp voor een familieholding die zelf een frisse rebranding onderging. 

Van familiaal bedrijf naar innovatieve versexpert, vanwaar die evolutie? 

Omdat we veel meer zijn dan een grossier in verse voeding. Bij een onderscheidende profilering hoort een merknaam die onze vooruitstrevende missie weerspiegelt. Zowel de naam als de uitgesproken kleuren, de huisstijl, de communicatie ... stralen uit wat wij in petto hebben: een straf assortiment van 12.000 verse producten, van lokaal tot internationaal. 

Ultravers is een van jullie USP’s. Wat zijn de andere? 

Met een breed assortiment en korte t.h.t.’s zitten we sowieso in een niche. Daarnaast hebben we veel artikelen met een iets langere t.h.t om bereidingen te maken. De juiste mix om onze klanten one-stop-shopping te bieden. We onderscheiden ons ook met een ijzersterke logistiek en fijnmazige distributie. Tel daar een 40-koppige salesploeg bij, medewerkers die niet alleen leveren maar als versexperten meedenken met de klant. Bijvoorbeeld om het juiste assortiment samen te stellen voor de toonbank. 

Dat vraagt om kennis van markttendensen. 

We peilen voortdurend wat er leeft op de markt. Kurt Depuydt is onze ‘trekker’ op dat vlak. We screenen niet alleen op smaak, kwaliteit en haalbaarheid, maar gaan actief op zoek naar nieuwigheden of gaten in het retail- of detailhandellandschap. Een andere trend waar we op inspelen: convenience. Mensen zijn altijd op zoek naar gemak, en daar helpen wij ze graag bij. Verder maken we het verschil met kleine lokale spelers of starters. Dankzij onze service en ons logistieke en commerciële apparaat zijn wij een onmisbare schakel voor hen. Dat geldt trouwens evengoed voor grotere merken.

Is duurzaamheid ook een stokpaardje? 

Dat zit stevig verankerd in onze bedrijfsvoering. We streven langetermijnrelaties na met onze klanten, leverancier en andere betrokkenen. We blijven investeren in digitalisering en logistieke efficiëntie. Zo hebben we vorig jaar een volautomatisch magazijn gebouwd in Oostende. Met zeven hubs over heel België zijn we snel en wendbaar: we hebben de kortste lead time van alle Belgische versplatformen. Ook onze CO2-afdruk houden we zo laag mogelijk. 

Innovatie, brand purpose, duurzaamheid, categorymanagement ... uw verhaal vinkt veel trends af die aan bod komen op het congres. Waar kijkt u zelf naar uit? 

Presentaties van ‘love brands’ zoals Wondr Care. IJsboerke wil ik ook graag meepikken. En de lezing van Silvie Vanhout over promoties. Het wordt gegarandeerd een interessante dag waarop we van elkaar kunnen leren over de beste manier om groei te verzekeren. Als je ’t mij vraagt, zijn authentieke en waardegedreven merken en organisaties de toekomst.

Peggy Van der Auwera