Tuttofood, een van de grootste voedingsbeurzen van Italië, kon eind oktober weer bezocht worden in Milaan na een afwezigheid van twee jaar. Wij besloten verslag uit te brengen van dit evenement, dat dit jaar bijna 1.400 internationale exposanten telde.

Het was op een regenachtige en vrij winderige ochtend, typisch voor België, dat we ons eind oktober naar de luchthaven van Zaventem begaven om een van de grootste Italiaanse voedingsbeurzen te bezoeken. Voorzien van handbagage, een fototoestel en onze coronapas, gingen we aan boord van een vlucht naar Milaan, op weg naar Tuttofood. Een door de Fiera Milano georganiseerde bijeenkomst, waarnaar door de volgers van de sector reikhalzend werd uitgekeken sinds de beurs twee jaar op rij niet kon doorgaan door de gezondheidscrisis. Een hervatting, met veel pracht en praal, die hartelijk werd ontvangen door zowel bezoekers als organisatoren. In totaal werden er bijna 1.400 exposanten verwelkomd, waaronder 233 buitenlandse uit 31 verschillende landen.

De nadruk op innovatie, technologie, het belang van verpakking en het proactief streven naar duurzaamheid was snel duidelijk. Internationalisering was dan weer het ordewoord van deze nieuwe editie van Tuttofood. Italië is immers een belangrijke speler op het gebied van export, een hefboom die een essentiële motor vormt voor nationale groei. “Wat de export betreft, is Italië een gerenommeerd land. Dat is een grote verantwoordelijkheid. Wij hebben de plicht deze uitmuntendheid te handhaven”, zo luidde de boodschap op de persconferentie ter gelegenheid van de opening van het evenement. Dit streven kwam dan ook tot uiting in de eindeloze tentoonstellingszalen. Veel van de exposanten boden smaakvolle producten van hoge kwaliteit aan: pizza's, bruschetta's, olijfolie, kazen, vleeswaren, pasta's en andere Italiaanse specialiteiten namen een prominente plaats in op de beurs. Daarnaast ook andere, originelere aanbiedingen die intrigeerden of in het oog sprongen. We lichten er voor u een paar uit. Hierbij onze top 5 van producten die we dit jaar hebben ontdekt bij Tuttofood.

Top 5 van producten bij Tuttofood:

1. Life Soup

Tuttofood 2021
©

Laura Ferreira Porto

Dit product trok ons in eerste instantie vooral visueel aan: vers gesneden groenten in een glazen pot, noch min noch meer. Wat daarvan de bedoeling is? Zeggen dat het concept eenvoudig is, zou een understatement zijn. Het enige wat je moet doen is water aan de bokaal toevoegen en deze 8 minuten in de magnetron verwarmen. In een handomdraai is de soep dus klaar. Het concept houdt het midden tussen het aanbieden van vers, lokaal, duurzaam en gezond voedsel, en het leven van de consument gemakkelijker maken door hem een product voor te stellen dat eenvoudig en snel te gebruiken is, en eventueel inspirerende recepten kan opleveren die gemakkelijk kunnen worden gereproduceerd. De soepen, die aan huis geleverd worden (uitsluitend in Italië), zijn momenteel alleen verkrijgbaar via e-commerce, aangezien ze online worden verkocht op de website van het merk, maar het hoopt binnenkort ook zijn intrede te doen in supermarkten en zijn concept internationaal uit te breiden. Het product is 7 dagen houdbaar in de koelkast en verkrijgbaar in 5 groentemixen.

2. Ruby warme chocolademelk

Tuttofood 2021
©

Laura Ferreira Porto

We wisten al van de komst van een vierde soort chocolade in 2017, toen de Ruby-chocolade in China werd gelanceerd. Dit product werd gecreëerd door de Belgisch-Zwitserse fabrikant Barry Callebaut, en was de eerste innovatie op deze markt sinds Nestlé in 1930 de witte chocolade creëerde. Ruby werd zo de meest buitengewone ontdekking in de chocolade-industrie van de laatste 80 jaar. Ter herinnering: de Ruby-cacaobonen hebben een natuurlijke en karakteristieke bessensmaak en de daaruit resulterende chocolade bevat geen kunstmatige kleur- of smaakstoffen. Het was dit type chocolade dat ons onmiddellijk opviel in een van de tentoonstellingshallen (onze Belgische aard, ongetwijfeld). Het product, dat onder de naam “Frate Leone” wordt gecommercialiseerd, werd hier echter aangeboden onder de vorm van warme chocolademelk. Een bijzondere ervaring, rijk aan aroma's, die ons door zowel de smaak als het originele visuele aspect ten zeerste kon bekoren.

3. Tiramisu Express

Tuttofood 2021
©

Laura Ferreira Porto

De consument wil alles, en wel meteen. Hij heeft (of neemt) niet langer de tijd om naar de supermarkt te gaan of te koken, en geeft voorrang aan de vele activiteiten die een steeds veeleisender privé- en beroepsleven beheersen. Een realiteit die enigszins is afgeremd door de gezondheidscrisis, maar die wel nog steeds actueel is. ‘Meesoo' biedt een perfect product (of toch voor bijna iedereen) om on-the-go tiramisu te eten: ‘Tiramisu Express’. Het merk biedt namelijk in koffie gedoopte koekjes en mascarpone-room volgens het traditionele tiramisu-recept aan in diepgevroren vorm. Zodra de producten zijn geleverd, hoeft u ze alleen nog maar te ontdooien en de room in de tiramisu express-machine te doen. Daarna moet het koekje in een bakje worden geplaatst en wordt de room eraan toegevoegd, die netjes door de machine wordt geserveerd. Wat de smaak betreft? Het product heeft zeker zijn verdiensten, ook al voldoet het naar onze mening nog niet aan het niveau van een zelfgemaakte bereiding.

4. BeLife

Tuttofood 2021
©

Laura Ferreira Porto

Kombucha. Nooit van gehoord? Wel, het gaat hier om een gefermenteerde, lichtzure drank. Maar eigenlijk is het de bereidingswijze die ons intrigeerde. “We bieden drankjes aan die zijn gemaakt van groene of zwarte thee. De bacteriën in de bereiding voeden zich vervolgens met de theïne en geven de zuurgraad af die kenmerkend is voor kombucha, en heel goed voor het metabolisme.” De drank wordt dus bereid met behulp van een symbiotische cultuur van bacteriën en gist die wordt ondergedompeld in een gesuikerde oplossing op basis van thee. De ingrediënten zijn 100% natuurlijk. BeLife, een Sloveens merk, legt de nadruk op het lage suikergehalte van zijn producten (ongeveer 2 gram per 100 ml) en het lage caloriegehalte (18 kcal voor dezelfde hoeveelheid). De naam kombucha komt uit het Japans en betekent ‘kombu zeewier thee’. Japanse kombucha is echter niet dezelfde drank die in de Verenigde Staten verkeerdelijk zo wordt genoemd en in het Westen populair is. Het product is verkrijgbaar in 4 smaken (en biedt ook huismerken), en wordt momenteel verkocht in de Spar-winkels in Slovenië, bij tankstations en via diverse e-stores. BeLife slaagde er al in de Spaanse markt te bereiken en richt zich nu op de Italiaanse.

5. Cannabissoftdrinks

Tuttofood 2021
©

Laura Ferreira Porto

Ziehier een trend die we verwachtten. CBD-producten, die meestal in gespecialiseerde zaken worden verkocht, vinden geleidelijk hun weg naar de schappen van tankstations en nachtwinkels. En hoewel verschillende retailers belangstelling tonen voor het concept, is de vermarkting ervan nog niet de norm geworden in de traditionele supermarkten. Vandaar dat we ook een kijkje namen bij de cannabissoftdrinks van Canna CBD World, die verkrijgbaar zijn in vijf smaken: canna-bes, canna-limoen, canna-cola (bruisend), canna-ice tea (perzik) en canna-mint. Deze cannabisinfusies, waaraan verschillende smaken worden toegevoegd, worden al verkocht in Nederland en Spanje, en er wordt nu geprobeerd om ook andere Europese markten te bereiken. Qua smaak is er niets vernieuwends in vergelijking met de ‘traditionele’ softdrinks. De fascinatie en interesse ervoor komen dus ongetwijfeld voort uit hun samenstelling.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine
In dit artikel

In the picture