12
Foto's
•
•
Food services
•
Lisa Goethuysen
•
Gorillas is de grootste flitsbezorger van het moment. Een rondleiding achter de schermen door onze gids: Sadik Cevik, general manager Benelux bij Gorillas.
De zon is al fel aan het schijnen en het is lekker druk in Brussel als we aankomen bij het magazijn van Gorillas in Sint-Gillis. Het pand ligt diep verscholen achter het BNP Paribas Fortis-gebouw, en als we hier niet moesten zijn voor onze reportage zouden we nooit geraden hebben dat een van de belangrijkste flitsbezorger van dit moment hier gevestigd is. Vooraan in het gebouw zitten een tiental fietskoeriers braaf te wachten op hun bestelling, met een kopje koffie of soep in de hand. De sfeer is los en ontspannen, en het is duidelijk dat de bestellingen vandaag nog op gang moeten komen. Sadik Cevik, general manager Benelux bij Gorillas, verwelkomt ons hartelijk en neemt ons direct mee op rondleiding. Het magazijn in Sint-Gillis is iets kleiner dan een standaard magazijn en biedt plaats voor 2.000 producten die netjes in rekken uitgestald staan. “Je kunt hier alles vinden wat je in een supermarkt of drogist vindt: van drank, chips, brood en ontbijtgranen tot groenten en fruit, diepvries en babyvoeding”, vertelt Sadik Cevik, terwijl hij ons door alle gangen met rekken loodst. Een deel van de dranken wordt ook gekoeld. “Dat gebeurt niet bij andere spelers, maar we merken dat onze klanten het enorm waarderen dat hun fles witte wijn of flesje bier koud geleverd wordt.” Gorillas kiest bewust voor een kleiner assortiment aan algemene producten zoals toiletpapier of keukenrol, maar een uitgebreid gamma aan verwenproducten zoals wijn en bier. “Onze producten zijn voor een groot deel afkomstig van lokale merken zoals Brussels Beer Project en Meurisse, of van slagerijen of groenten- en fruitwinkels uit de buurt. Daar besteden we extra aandacht aan in ons assortiment. De algemene producten worden geleverd door een wholesaler”, vervolgt de ondernemer.
“We houden groenten en fruit zo kort mogelijk in ons magazijn”
In tegenstelling tot in supermarkten liggen de groenten en fruit bij Gorillas niet mooi uitgestald, maar zitten ze weggestoken in grote bakken. “Dat is ook niet nodig, want klanten kunnen onze producten toch niet zien. Bovendien draait het bij ons om de versheid van producten. We willen onze producten zo kort mogelijk in ons magazijn hebben”, stelt de general manager. Daarom koopt Gorillas bijna dagelijks verse producten aan, zodat de klant een product krijgt dat slechts 1 dag in het magazijn heeft gelegen. “Het voordeel bij ons is ook dat klanten de producten niet kunnen aanraken, waardoor ze minder snel rot worden. Het enige wat wij doen is het fruit pakken, kijken of het van goede kwaliteit is en in de zak steken. Hierdoor blijft het product veel verser, in tegenstelling tot supermarkten waar een kiwi bijvoorbeeld al 6 dagen in de winkel ligt en honderd keer is aangeraakt door mensen. Dat scheelt in kwaliteit en versheid.”
In 10 minuten aan huis geleverd
Naast versheid en lokale producten is snelheid ook een belangrijk gegeven bij Gorillas. Het bedrijf belooft om alle bestellingen in 10 minuten aan huis te leveren. “En daar slagen we ook in”, reageert Cevik trots. “Elk order wordt binnen de 1 à 2 minuten klaargemaakt in het magazijn, waarna onze koeriers met hun elektrische (bak)fietsen de bestelling aan huis leveren. Vanaf dit warehouse doet een fietskoerier er maximaal 8 minuten over om boodschappen aan huis te bezorgen. Op die manier komen we steeds tegemoet aan onze belofte van 10 minuten.” Hoewel hij omwille van concurrentiegevoelige informatie niets mag zeggen over de werking van het magazijn, is het duidelijk dat Gorillas werkt met een efficiënt en goed gestructureerd systeem zodat de orderpickers meteen weten waar ze moeten zijn. Het feit dat het magazijn niet zo groot is, helpt daar ook bij.
“Bij ons komen onze koeriers op de eerste plek”
“De fietskoeriers spelen een cruciale rol binnen onze service. Daarom is het belangrijk dat we hen ook het nodige comfort en bescherming bieden”, vervolgt Sadik Cevik. Gorillas voorziet een speciale ruimte waar de koeriers kunnen wachten op hun volgende bestelling. “In tegenstelling tot Deliveroo waar koeriers tussen de bestellingen door moeten wachten in de kou, voorzien wij een plaats in ons warehouse waar ze in alle rust kunnen opwarmen met soep of koffie”, vertelt hij enthousiast. “Al onze riders staan onder contract bij ons en zijn dus verzekerd. Daarnaast krijgen onze koeriers kleding, fietsen, draagtassen … van ons. Die hoeven ze zelf dus niet aan te schaffen. Bij ons komen onze riders op de eerste plek.”
Om ervoor te zorgen dat het comfort van de koeriers ook tijdens het fietsen gewaarborgd blijft, bezorgt de general manager zelf ook wekelijks boodschappen aan huis via de fiets. “Op die manier weet ik met welke problemen onze koeriers te maken krijgen. Is het bijvoorbeeld te koud om te fietsen, zijn er te veel files op een bepaalde route, is een bepaalde weg niet toegankelijk met de bakfiets … Over alles wordt nagedacht. Op die manier kunnen we het comfort voor onze koeriers verbeteren, wat uiteindelijk ook onze klanten ten goede komt.” Cevik is trouwens niet de enige die wekelijks meerijdt met de fiets, alle citymanagers doen dat. “Op die manier krijgen we meer voeling met wat er gebeurt on the field”, verklaart hij. “Daarnaast krijgen we zelf input van klanten, weten we wat er bij hen leeft, waar ze op een bepaald moment nood aan hebben … en kunnen we hier ook beter op inspelen. Het is dus een win-win.”
200 warehouses wereldwijd
Elk magazijn van Gorillas heeft een gelijkaardige structuur en uitzicht, alleen de lokale producten verschillen. Het bedrijf is in ons land aanwezig in Brussel (Ukkel, Elsene, Etterbeek en Sint-Gillis) en Antwerpen (het Eilandje en het Zuid), goed voor 3 Brusselse magazijnen en 2 Antwerpse. Op internationaal niveau gaat het om 200 warehouses. “Op anderhalf jaar tijd zijn we enorm gegroeid. Op dit moment zijn we aanwezig in 55 steden verspreid over 9 landen en hebben we 11.000 medewerkers in dienst. Wat België betreft zal ons bezorggebied geleidelijk aan uitbreiden naar heel Brussel en andere steden.” Mocht de vraag in bepaalde steden waar Gorillas al aanwezig is fors toenemen, dan kan het volgens Cevik zijn dat er een tweede warehouse opent in dezelfde stad. “Maar dat valt nog te bekijken. Het belangrijkste is dat we zoveel mogelijk consumenten een extra optie kunnen bieden om hun boodschappen te doen. Of dat nu in Brussel of in een andere stad is”, besluit hij.
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
In dit artikel