33
Foto's
•
•
Foodretail
•
Christophe Sancy
•
Aldi opent deze woensdag een geautomatiseerde winkel in Utrecht. Die zal als test dienen voor zowel Aldi België als Nederland. Gondola bracht een bezoekje aan de winkel.
In oktober 2021 kondigden we al aan dat Aldi van plan was om dit jaar zijn automatische winkel te openen in Utrecht. En niet zomaar ergens: op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat, de drukste winkelstraat van de vierde grootste stad van het land. Deze winkel vol technologische snufjes vormt een testwinkel voor de Belgische en Nederlandse winkels: waarschijnlijk niet zozeer wat de technologie betreft - die natuur en stabiel is - maar wel wat de feedback van klanten betreft. Opvallend is wel dat dit type buurtwinkel met een beperkte oppervlakte in het hart van de stad helemaal niet overeenkomt met het commerciële park van Aldi in ons land, en trouwens ook niet in Nederland, in tegenstelling tot de winkels die Aldi exploiteert in een metropool als Londen (een markt die wordt geëxploiteerd door Aldi Süd, en niet door Aldi Nord zoals in de Benelux). Moeten we dit zien als een andere ambitie? Dat is onwaarschijnlijk: om discount te verkopen in onze ‘Main streets’ met hun hoge huurprijzen moet je wel heel veel geld hebben. Maar als je dan toch een testwinkel opent, wat een primeur is voor de hele Aldi Nord-groep, kan je dat net zo goed doen op een plaats waar veel trafiek is en waar het een goed uitstalraam is voor je imago en je knowhow...
De Aldi Shop&Go strekt zich uit over een commerciële oppervlakte van 370 m2, dat is minder dan een derde van een standaard Aldi-supermarkt, al biedt hij wel een gelijkaardig assortiment, met uitzondering natuurlijk van de non-foodaanbiedingen die er niet zijn. Hetzelfde assortiment... maar ook dezelfde prijs! De bewegwijzering herinnert ons eraan: de locatie is chic, de winkel is cool, maar het gaat wel degelijk om een discount-winkel! Al zijn er ook twee vernieuwingen in het aanbod in vergelijking met een standaard Aldi-supermarkt: zo is er ook een koffiemachine en een sinaasappelpers. Iets wat perfect past in een stadsconcept.
De technologie in de winkel, die samen met partner Trigo Vision Ltd is ontwikkeld, is gebaseerd op 475 sensoren die in het plafond zijn geïnstalleerd. Om toegang te krijgen tot de winkel installeert elke bezoeker eerst de Shop&Go-app op zijn smartphone, identificeert hij zich met naam en e-mailadres, en koppelt hij zijn account aan een creditcard. Dat is de betaalmethode waar vandaag voor gekozen is, maar die in de toekomst kan worden aangevuld met andere opties. Eenmaal geregistreerd, toont de klant zijn QR-code aan de scanner bij de ingang, die de poort opent. Vanaf dat moment wordt hij, hoewel zijn privacy beschermd is (er is geen biometrisch spoor), in de hele winkel gevolgd, waarbij automatisch wordt gedetecteerd welke artikelen hij uit de schappen pakt. Op het einde begeeft hij zich naar de uitgang, waar de betaling automatisch verloopt. Zijn Kassaticket? Die krijgt hij zijn mailbox. Natuurlijk is het AI-systeem ook verfijnd genoeg om op te merken dat een klant een product neemt, zich dan bedenkt en het terug in het schap legt: dan wordt het product van de lijst geschrapt. En als twee bezoekers samen de winkel binnenkomen met dezelfde account, zal het systeem rekening houden met de productkeuzes van elk van hen om ze tot één totaal samen te voegen. Verloopt echt alles automatisch? Laten we niet overdrijven: natuurlijk moeten de rekken ook aangevuld worden. En het doel van een dergelijke winkel is ook om de klant te laten wennen aan het systeem en feedback van hem te krijgen. Er werken in totaal 8 à 9 werknemers die de klant ook kunnen helpen waar nodig.
In dit artikel