33
Foto's
•
•
Foodretail
•
Lisa Goethuysen
•
Ver van de traditionele biosupermarkt en zelfs nog verder van de klassieke supermarkt, opende The Barn op 21 februari zijn tweede overdekte biomarkt. Afspraak in Sint-Gillis waar we het nieuwe filiaal ontdekten dat duidelijk de nodige lessen heeft getrokken uit zijn eerste opening.
Het doel van The Barn? Kwaliteitsvolle biologische, lokale en seizoensproducten betaalbaar en toegankelijk maken, lokale producenten ondersteunen, prioriteit geven aan bulk en uitgroeien tot een ware ontmoetingsplaats. Het lijkt bijna op de definitie van een traditionele biomarkt, maar in werkelijkheid zijn het de basisprincipes die de filosofie van The Barn bepalen, het jonge Brusselse bedrijf dat recent zin tweede filiaal opende.
Geen angst voor kannibalisatie
Sinds de opening van zijn eerste biomarkt in Etterbeek, is alles in een stroomversnelling geraakt voor The Barn. De eerste winkel was meteen een schot in de roos en nog geen 18 maanden later opende dan ook een tweede biomarkt zijn deuren, deze keer in Sint-Gillis. De uitbaters hadden een jaar nodig om alle nodige vergunningen bijeen te krijgen en de werken uit te voeren. “We hadden ons niet verwacht aan zo’n succes. We kunnen zelfs bijna spreken van een verzadiging wat onze winkel in Etterbeek betreft”, verduidelijkt Julien De Brouwer, medeoprichter van The barn, die duidelijk blij is met het enthousiasme rond deze nieuwe winkel, een enthousiasme dat nog groters dan bij het vorige filiaal in Etterbeek anderhalf jaar geleden… “Vandaag is het aantal klanten ruim voldoende om het businessmodel van onze winkel in Etterbeek te ondersteunen. We zijn dan ook niet bang voor kannibalisatie. Integendeel, de beleving moet aangenaam blijven, en het feit dat de klanten uit Etterbeek vandaag aanwezig zijn in ons nieuwe filiaal is goed nieuws. Het is een teken van vertrouwen.”
Weinig directe concurrentie
De nieuwe overdekte markt heeft trouwens maar weinig directe concurrenten. The Barn, die gelegen is op de Charleroisesteenweg 92, mag dan wel op 350 meter van een Bio c’Bon-winkel liggen, het concept is erg verschillend. Minder dan een kilometer verderop is er wel een Super Monkey, een kleine supermarkt die zich richt op bulkproducten, zoals The Barn.
Heel het team draagt zijn steentje bij
De opening van de nieuwe overdekte markt heeft een jaar op zich laten wachten, al was dat te wijten aan de nodige vergunningen die nog verkregen moesten worden. “In een eerste fase dachten we een winkel met twee verdiepingen te openen, maar dat bemoeilijkt de verkoop. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de oppervlakte van de gelijkvloers uit te breiden, en dat terwijl we een deel van de bijhorende parking hebben behouden”, vertelt Thomas Helleput, een jonge Brusselaar van 27, gediplomeerd in bedrijfsmanagement en vandaag winkelmanager in Sint-Gillis. Zijn parcours is extra interessant omdat hij voor een serieuze carrièreswitch koos. “Ik ben samen met mijn vrouw naar Chili vertrokken met de bedoeling om er een jaar te blijven. Uiteindelijk woonden we er 3 jaar. Ik werkte er bij een digitale start-up. Bij mijn terugkeer in België wou ik echter iets concreters. Ik heb dan uiteindelijk Julien en Quentin ontmoet en ik was meteen verkocht door hun visie om meer kwaliteit te bieden tegen een toegankelijkere prijs, hun managementfilosofie en heel het beheersaspect. Ik ben als verkoper begonnen bij The Barn, twee keer per week. Toen het project om een tweede winkel te openen uiteindelijk gelanceerd werd, heb ik me meteen op deze uitdaging gestort”, legt de manier van de overdekte markt ons uit.
En net dat is één van de basisprincipes van de "Barners”: iedereen in het team de kans bieden om zich volledig te ontplooien in het project "The Barn". Thomas is trouwens zeker niet de enige ‘“Barner” in Etterbeek die actief heeft deelgenomen aan de opening van dit nieuwe filiaal. Zo kreeg een andere medewerker-verkoper van The Barn Etterbeek, Jérôme, timmerman van opleiding, de verantwoordelijkheid voor de realisatie van de meubels die worden gebruikt in de overdekte markten, op zich te nemen. “We hebben de materialen afkomstig van de muur die we hebben afgebroken tussen de winkelruimte en de parking gebruikt als decoratie in onze winkel. We zoeken een zekere samenhang. Het is onder meer de bedoeling om zero waste aan te moedigen. Net daarom moedigen we klanten bijvoorbeeld aan om hun eigen bakjes mee te nemen en gebruiken we enkel gerecycleerde materialen voor onze meubels en decoratie”, verklaart Julien.
Geleid bezoek
Tot zover de algemene context. Laten we nu eens dieper inzoom op de nieuwe winkel, die niet alleen een stevige indruk nalaat door zijn ligging, maar ook door zijn inrichting en zijn kleine praktische details. Het eerste wat in het oog springt als je aankomt is het enorme venster dat van buitenaf een indrukwekkend zicht biedt op de bulkgoederen in silo’s. Helemaal anders dan de discrete ligging van The Barn Etterbeek! En het werkt: op de openingsdag waren er tal van nieuwsgierige passanten die de winkel al eens langs buiten kwamen bekijken om vervolgens hun kans te wagen in het filiaal.
“Van zodra je binnenkomt ontdek je de discrete kant van The Barn in Etterbeek”, benadrukt Juien. En dat heeft een goede reden, hoewel de grote vensters een zicht geven op de bulkgoederen in silo’s, moeten klanten een beetje verder naar achteren gaan om het uitgebreide aanbod te ontdekken: groenten en fruit, brood, koffie en andere oliën worden immers enkel zichtbaar voor klanten die een sprong in het diepe wagen en eens komen kijken wat er achter de deur van het winkelpunt schuilgaat. Ze krijgen echt het gevoel dat ze op de markt zijn. Geen tierelantijntjes hier, de waren worden zo eenvoudig mogelijk tentoongesteld en de focus ligt op de intrinsieke kwaliteit van de producten.
Net zoals in Etterbeek vinden klanten ook hier slechts 1 referentie per categorie. Het filiaal, dat zich net als de eerste vestiging uitstrekt over 500m2, biedt in totaal zo’n 350 à 400 referenties aan. Daar hebben de bedenkers uitdrukkelijke voor gekozen, omdat dit wederom een win-winsituatie in de hand werkt. De producenten uit de streek worden zo ondersteund en de consument verliest geen tijd met tobben welk van de aangeboden producten hij nu moet kiezen. De ondernemers hebben ervoor gekozen om zelf de selectie te maken voor elk soort voedingsmiddel of drank dat ze in hun zaak verkopen, in plaats van gelijkaardige producten aan te bieden die dan met elkaar in concurrentie zouden gaan. Bij die selectie gaan ze uit van hun eigen waarden.
Ondersteuning van lokale producenten
Dankzij die keuze kunnen de ondernemers lokale producenten nog beter ondersteunen. Naast grote partners als Interbio, geeft The Barn ook steeds de voorkeur aan een sterke samenwerking met kleine lokale producenten die een oppervlakte van 1 à 2 hectare bewerken. Daar waar The Barn Etterbeek samenwerkte met Maxime, een bioboer uit Chaumont-Gistoux, werkt het in Sint-Gillis samen met Hilde, een jonge boerin uit Dilbeek. “Samen met Maxime van de boerderij in Chaumont-Gistoux hebben we een teeltplan opgesteld. Dat garandeert hem dat alles wat hij produceert daadwerkelijk verkocht zal worden. Hetzelfde geldt voor Hilde uit Dilbeek. Haar seizoensgroenten en -fruit zullen vanaf april bij ons verkrijgbaar zijn. Kleine producenten ondersteunen is iets wat ons na aan het hart ligt, en we zien dat we een echte impact kunnen hebben op de manier van produceren. Tot op de dag van vandaag kon Hilde bijvoorbeeld niet op eigen houtje verdergaan.”
Doel: zero waste
Een ander basisprincipe van The Barn is om zo weinig mogelijk afval te produceren… Bulk draagt daar natuurlijk toe bij, maar dat is lang niet het enige. Zo moedigen verschillende plakkaten verspreid over de hele winkel, mensen aan om zelf hun eigen bakjes mee te brengen. Een weegschaal laat toe om het bakje te wegen, waarna de consument een etiket krijgt met het gewicht van het potje en de consument later dus gemakkelijk kan betalen hoeveel de bulkproducten nu precies wegen. Mochten klanten toch geen potje bij zich hebben, dan kunnen ze er altijd ter plaatse kopen voor een klein prijsje… Groenten en fruit dat bijna gaat vervallen wordt dan weer gebruikt voor fruitsappen, wordt aangeboden aan coöperatieven of eindigt op de composthoop.
“Deze opening weerspiegelt alles wat we tot nu toe geleerd hebben”
De winkel in Sint-Gillis trekt zeker lessen uit de vorige opening in Etterbeek. Zo is de frigo toegankelijk via de koelruimte die trouwens volledig transparant is zodra je voor het meubel staat.
Hetzelfde geldt voor de silo’s met bulkgoederen die zijn uitgerust met een praktischer deksel, vertelt Thomas ons. Daar waar klanten in Etterbeek het deksel helemaal moeten optillen, kan het hier gemakkelijk opgetild worden en op zijn plaats blijven dankzij een magneet. Een goedkope en weldoordachte oplossing die zowel de winkelbeleving verbetert als de hygiëne ten goede komt. En het gaat in dit geval slechts om kleine zichtbare details.
Julien benadrukt dat hij en zijn team sterk geloven in de samenhang van hun concept. “De mensen vertrouwen ons en wij vertrouwen hen”, vertelt hij terwijl hij een blik werpt op de deur waar geen enkele beveiligde deur geïnstalleerd werd. ”We zien dat we een echte community gecreëerd hebben die ons volgt en onze visie deelt. We willen ons blijven focussen op deze coherentie gaande van meubels en samenwerkingen tot de service en het aanbod. Dat alles heeft zelfs onze overtuigingen versterkt en deze opening weerspiegelt dan ook alles was we tot nu toe geleerd hebben. We mogen natuurlijk niets aan het toeval overlaten en daarom moeten we blijven inzetten op die coherentie.”
Extra troeven
Wat ons daarnaast ook opviel is de aanwezigheid van een parking met 11 parkeerplaatsen, inclusief plaatsen voor fietsen, onder de winkel, niet onbelangrijk voor een winkel in Brussel. Daarnaast zorgen ook een groot aantal kassa’s, waarvan eentje voor cash-betalingen, dat de betalingen vlot verlopen. Of er ook nog een derde winkel zal komen, is voorlopig nog afwachten: eerst moet het bedrijf zich concentreren op zijn andere winkels, de rest is een kwestie van de juiste opportuniteit te vinden...
In dit artikel