De sfeer van een première bij een spektakel, vorige dinsdag in de Chaussée de Charleroi 22 in Gembloux. Tot in april was deze winkel van 1.400 m2 nog een verouderde supermarkt van Match. Vandaag is het, samen met die van ’s Gravenbrakel, een supermarkt van 1.800 m2 die opent op vrijdag 15 juli, ende eerste kandidaten van een lange lijst van Match-winkels us die omgebouwd worden naar een louis delhaize open market, het nieuwe concept waarop louis delhaize/Delfood en Match en Smatch sinds een jaar keihard werken. Intussen is het ambitieuze conversieplan van ex-CEO Jean-Marc van Cutsem niet aan de kant geschoven, maar vertraagd. De twee winkels die deze week openen worden gepresenteerd als laboratoria, als testwinkels.

Nog niet alles is afgewerkt in Gembloux, vooral niet aan de buitenkant. De beplante voorgevel is nog niet helemaal af, de parkeerplaatsen zijn nog niet afgebakend, de elektrische laadpalen zijn nog niet geïnstalleerd. Om een meer afgewerkte buitenkant te zien, moet je vanaf vrijdag naar ’s Gravenbrakel of Gembloux gaan. Het interieur is wel af of zo goed als af, de ploeg staat op post. De nieuwe CEO Christophe Garcia komt langs, ook Louis Bouriez is er en houdt een oogje in het zeil. Hij helpt het cliënteel, dat er zich wellicht niet bewust van is dat ze te maken hebben met een heel belangrijke vertegenwoordiger van de aandeelhouders. Stéphane Génicot en Sabine Muller zijn er uiteraard ook, zij willen bij de wieg staan van de pas geboren baby waar ze maandenlang mee bezig geweest zijn.

Wat kunnen we u zeggen van het nieuwe concept? Wel, oordeel vooral zelf: 80 foto’s vertellen meer dan een lang uitgesponnen verhaal. We geven wel graag een algemene indruk mee: het is heel hedendaags, anders, elegant, speelt in op alles tendenzen en wordt ondersteund door technologie. De identiteit van louis delhaize is niet verdwenen: verschillende details verraden de persoonlijkheid die in de plaats komt van die van Match. De klanten kwamen in grote getale kijken naar de winkel die sinds 11 april dicht bleef voor aanpassingswerken. Een aangename verrassing, die toestroom, voor een dinsdag in juli. Vooral omdat hun opmerkingen positief zijn: “De winkel van Match was eerlijk gezegd verouderd. Deze winkel is iets helemaal anders, het is magnifiek. We komen nog terug.” We wensen het allerbeste aan het mooie concept dat getest wordt in een stad die op zich al een perfecte benchmark is: alle voedingsretailers zijn er aanwezig. Het verschil is, zo maakt louis delhaize open market heel duidelijk, dat in plaats van te vertrekken vanuit een opbod in lage prijzen het hier de bedoeling is om waarde te creëren.

Klik op de eerste foto van de galerij om de foto's op groot formaat te zien. Geniet van uw bezoek!


In the picture