1 op de 5 Belgen koopt wekelijks via internet. Daarbij is transparantie over de prijs, geen extra kosten, een betrouwbare levering en  het betaalgemak cruciaal. Verder blijft bol.com in Vlaanderen de populairste marktplaats. Dat blijkt uit het “Belgische Online Shopper Report” van Why5Research, in opdracht van Safeshops.be.

In maart dit jaar onderzocht Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, het online koopgedrag van de Belg en de eisen die ze webshops opleggen. Uit hun “Belgische Online Shopper Report” blijkt dat 24% van de respondenten dagelijks surft en dat 20% dit ook effectief omzet in wekelijkse aankopen. In 2018 was dat nog maar 14%. Een forse stijging die onder meer verwijst naar het groeiende vertrouwen en het veilige gevoel van de Belgische online shoppers. 1 Belg op 3 denkt bovendien dat ze in de toekomst nog meer online zullen surfen en shoppen. Populaire producten vinden we nog steeds in de traditionele categorieën als mode, schoenen, reizen en vliegtuigtickets , maar ook minder klassieke segmenten zoals huis- of tuin accessoires, farma, voeding & drank zitten in de lift. 

Prijstransparantie en convenience

De ideale webshop combineert transparante info over de prijs, rekent geen bijkomende kosten aan, is betrouwbaar qua levering en biedt de online gebruiker vooral gemak met betrekking tot betalingsopties, keuze in verband met levering en terugzenden.  Deze elementen worden door de consument als essentieel beschouwd bij het beoordelen van een webshop. Het geeft hen een veilig, vertrouwd gevoel.

“Dat e-commerce blijft groeien komt natuurlijk mede door het feit dat het steeds makkelijker wordt om online te kopen. De consument krijgt extra controle en opties aangeboden die hij enkele jaren geleden niet had.  Zo zijn er vaak meerdere leveringsopties en kan hij zelfs zijn voorkeur ingeven over waar en wanneer hij een pakketje laat leveren. Ook betalen wordt makkelijker. Denk maar aan de QR-code die de cardreader vervangt,” vertelt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be.

Computer blijft belangrijkste tool

Als gepeild wordt naar de tool die het vaakst gebruikt wordt om online te shoppen, steekt de computer er nog altijd met kop en schouder bovenuit.  73% zet de computer op 1, gevolgd door de smartphone (37%) en tablet (21%). Smartphones en tablets worden wel steeds vaker gebruikt. In vergelijking met 2018 grijpt 8% meer naar zijn of haar smartphone en 7% meer naar een tablet om online te shoppen.   

Augmented reality

Opvallend: Belgen staan voorlopig nog erg afwachtend tegenover de impact van innovatieve technologieën op hun shoppingervaring. Online shoppers zien het meeste potentieel in visuele hulp bij hun aankopen. Bijna 20% denkt dat hun ervaring sterk zou verbeterd worden door bijvoorbeeld virtueel passen, product video’s en augmented reality.

“Belgische webshops lopen voor op de consument en zetten al volop in op innovatie & technologie. Virtueel kleedjes passen, advies over de juiste maat in een specifiek schoenmodel, je boodschappenlijstje inspreken, checken of die ene kast in je interieur past,… het zijn innovaties die gebruik maken van de nieuwste technologieën. Bovendien kan hierdoor het aantal retouren ook dalen wat een positieve bijdrage zou zijn in het kader van duurzaamheid”, verduidelijkt Greet Dekocker. 

Bol.com het populairst in Vlaanderen

In deze editie werd voor het eerst gepeild naar het gevoel dat een consument heeft bij bepaalde online marktplaatsen. Op nationaal niveau scoort tweedehands.be het best op vlak van vertrouwen en ervaring. In Vlaanderen heeft het Nederlandse bol.com met 82% een flinke stap voor op Amazon (40%). In het Franstalige gedeelte van België zien we het omgekeerde met 70% voor Amazon en 18% voor bol.com.

“Logisch ook, gezien Bol.com nog niet aanwezig is in het Franse landsgedeelte. Belangrijk is wel dat men weet dat heel wat Belgische handelaren verkopen en exporteren via deze marktplaatsen. De strijd die zij voeren  om webshops aan te trekken, is dan ook al enige tijd aan de gang. Voor marktplaatsen zoals 2dehands.bebol.commaar ook voor Amazon en eBay is het cruciaal om zowel het vertrouwen van de consument als dat van de handelaar te winnen”, besluit Greet Dekocker.