- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Van de 500 supermarkten die in 2013 werden gecontroleerd door tabaksinspecteurs van de FOD Volksgezondheid was 10% niet in orde. Naast de supermarkten werden ook 500 krantenwinkels gecontroleerd. Daar was 23% in overtreding. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Concreet zouden de winkels te veel reclame afficheren voor sigaretten, of de prijzen van een pakje in de winkel nadrukkelijk vermelden, wat in strijd is met de tabakswet van 1999. Enkel het merk en het logo van de tabaksproducent mag gecommuniceerd worden in de winkel en op de voorgevel.
Een nieuwe trend is dat winkeliers het logo aanbrengen op “meerdere voorgevels”, terwijl er maar één voorgevel kan zijn. “Combiwinkels”, krantenwinkels met nog een kruidenierszaak of een broodjesbar aan, proberen de wet zo creatief te omzeilen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?