- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
81% van de lokale voedingswinkels levert aan huis. Zij vinden dat die service inherent is aan een buurtwinkel en vragen er doorgaans ook geen extra geld voor. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bij 386 voedingszaken.
De bakker, slager, groenten- en fruitwinkel, kaaswinkel, viswinkel, broodjeszaak om de hoek,… Ze leveren bijna allemaal hun voedingswaren aan huis bij de klant. 46% doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt, terwijl de overige thuisleveraars zich beperken tot senioren en minder mobiele klanten (38%) of bij slecht weer (10%). 4% van de voedingswinkels heeft dan weer een aantal vaste klanten waarbij ze dagelijks aan huis leveren. De meeste bestellingen gebeuren nog steeds telefonisch (25%) en in de winkel zelf (23%), maar ook per e-mail (19%), per fax (14%), via de website (9%) en per sms (7%).
Het merendeel van de winkels rekent voor de levering geen extra kost aan.84% van de buurtwinkels die aan huis leveren vindt dat ze die service sowieso moeten leveren. Het is voor hen de logica zelf. Met die extra service zonder extra kosten kunnen ze het verschil maken met de grootwarenhuizen. “Die service zorgt meteen voor een concurrentievoordeel en zal in deze vergrijzende samenleving nog veel belangrijker worden”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?