- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bijna 89% van de Belgische gezinnen kocht in 2012 wel eens een product afkomstig van biologische landbouw. 18% zijn zelfs frequente biokopers, en vertegenwoordigen 78% van alle biobestedingen. Dat blijkt uit het jaarrapport van de biolandbouwsector.
In totaal werd vorig jaar zo’n 417 miljoen euro besteed aan biologische producten, dat is 7% meer dan in 2011. In Vlaanderen besteedden consumenten zelfs 12% meer aan de bioproducten. Ook het marktaandeel van de producten steeg, maar blijft met 1,9% bescheiden. Biologische versproducten werden in 2012 gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten, een prijsverschil dat stabiel blijft over de jaren heen
De klassieke supermarkt blijft met 45% van de markt het grootste afzetkanaal voor de producten, maar moet terrein prijsgeven aan speciaalzaken. De bio- en natuurvoedingswinkels hebben nu 31,5% marktaandeel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?