Aast AB InBev-familie op Tony’s Chocolonely?
- De familie AB InBev heeft plannen om een minderheidsbelang te nemen in Tony's Chocolonely
- De gesprekken liggen in de laatste rechte lijn
- Hoeveel de transactie zou kosten, is niet duidelijk
Het investeringsvehikel van de familie Spoelberch, beter bekend als de familie achter AB InBev, zou van plan zijn om een minderheidsbelang te kopen in Tony’s Chocolonely. De gesprekken daarover zouden in de laatste rechte lijn zitten, aldus De Tijd.
AB InBev wil investeren in de ethische chocolade van Tony’s Chocolonely. Het bekende chocolademerk met zijn opvallende verpakking, heeft als doel om slavenvrije chocolade op de markt te brengen en tegelijk kinderarbeid en moderne slavernij een halt toe te roepen. Een missie die de AB InBev-familie wel weet te waarderen, want ‘Verlinvest’, het investeringsvehikel van de Spoelberch familie, zou op het punt staan om een minderheidsbelang te nemen in het bedrijf. De gesprekken daarover zouden in de laatste rechte lijn zitten, al is het voorlopig niet bekend hoeveel de transactie zou kosten.
Het is niet de eerste keer dat AB InBev investeert in duurzame en ethische merken. Zo kocht de familie Spoelberch in 2011 40% van de Nederlandse supermarktketen Marqt, die duurzame levensmiddelen verkoopt. Lang heeft het verhaal echter niet geduurd: Het aantal Marqt-winkels mag dankzij Verlinvest dan wel zijn toegenomen van 2 tot 15 vestigingen, toch lieten de financiële resultaten op zich wachten waardoor de familie Spoelberch uiteindelijk besloot om zich in 2017 terug te trekken uit het bedrijf.
Ter herinnering, het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely was vorig boekjaar goed voor een omzet van bijna 70 miljoen euro en verkocht in totaal maar liefst 43,2 miljoen repen chocolade. Het merk is verkrijgbaar in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?