- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
AB InBev verkoopt zijn Australische tak Carlton & United Breweries aan het Japanse Asahi. In ruil kreeg het Leuvense bierbedrijf 16 miljard Australische dollar (10 miljard euro). Met dat geld wil de biergigant zijn openstaande schuldenberg afbetalen. Dat schrijft persagentschap Reuters.
Nadat AB InBev vorige week nog een zware klap te verwerken kreeg door de annulatie van zijn beursgang op de Hongkongse markt en zo ruim 8,7 miljard euro misliep, komt het Leuvense bedrijf vandaag met een andere oplossing. Zo heeft het besloten om zijn Australische activiteiten te verkopen. Het Japanse Asahi is de gelukkige die Carlton & United Breweries mag overkopen voor een slordige 16 miljard Australische dollar, omgerekend zo’n 10 miljard euro. Daarnaast krijgt Asahi ook de toelating om de internationale merken van de biergigant waaronder Stella Artois, Hoegaarden en Corona te verkopen in Australië. Als alles goed gaat zou de deal in het eerste kwartaal van 2020 rond moeten zijn.
Ter herinnering, het Japanse bedrijf is geen onbekende voor AB InBev. Drie jaar geleden kocht het bedrijf ook al de Oost-Europese merken van brouwer SABMiller dat werd overgenomen door AB InBev.
Met het geld dat de biergigant nu verkregen heeft, wil het zijn schuldenberg afbetalen die door de overname van SABMiller in 2016 ontstaan is. Eind vorig jaar bedroeg die schuld nog 102,5 miljard dollar. Maar AB InBev wil die schuld tegen 2020 afbouwen tot minder dan het viervoud van de bedrijfswinst.
De biergigant ziet trouwens nog niet af van zijn plannen om zijn Aziatische tak te verkopen. Zo benadrukt AB InBev dat het nog steeds een strategische zet blijft om een minderheidsbelang van zijn Aziatische tak te verkopen, weliswaar mits een correcte waardering van het aandeel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?