- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hoewel Ahold en Delhaize nu één bedrijf zijn, blijft de fusiegroep lid van twee aankoopallianties. Ahold Delhaize blijft deel uitmaken van zowel AMS als Coopernic. Dat hebben beide inkooporganisaties bekend gemaakt.
De soap rond de Europese aankoopcentrales gaat verder, maar neemt nu een we heel verrassende wending. Ahold en Delhaize zijn sinds kort samengesmolten, maar blijven desondanks lid van de twee aankoopgroeperingen waar de retailgroepen voorheen lid van waren.
Ahold kocht tot nu toe in via AMS (Associated Marketing Services), een alliantie waar Delhaize Group tot begin 2015 ook lid van was. De Belgische groep vertrok bij AMS mede omdat het onhoudbaar was geworden om deel uit te maken van een inkoopcentrale waar Ahold, dat met AH een concurrent geworden was op de Belgische markt, de lakens uitdeelde. Delhaize voegde zich in januari 2015 daarom bij Coopernic, waarmee het voor een nauwere samenwerking met het Franse E.Leclerc koos. Verrassend genoeg blijft fusiegroep Ahold Delhaize nu lid van beide groeperingen.
AMS meldt in een persbericht dat Ahold Delhaize private labels gaat inkopen via AMS. Coopernic zou zich dan weer meer lenen tot het aankopen van merkproducten. Die laatste zegt nog dat het met de komst van Ahold Delhaize de leidende Europese inkooporganisatie.
AMS telt retailers als Morrisons (VK), Dansk Supermarked (Denemarken), Migros (Zwitserland) en ICA (Zweden) tot zijn leden. Coopernic bestaat uit o.a. E.Leclerc, COOP Italia en REWE Group.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?