Ahold Delhaize zag zijn omzet in het derde kwartaal van dit jaar toenemen met 5,8% tot 16,7 miljard euro. Die groei was vooral te danken aan sterke resultaten in Amerika en Nederland. België kon na een tegenvallend eerste semester, terug een lichte groei van 2,1% optekenen.

Ahold Delhaize heeft zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt. De groep wist in het derde trimester van dit jaar zijn netto-omzet  op te krikken tot 16,7 miljard euro, goed voor een stijging van 5,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bij constante wisselkoersen bedroeg de groei 2,9%. Een mooi resultaat, aangezien analisten voorspeld hadden dat de omzet zou eindigen op 16,5 miljard. Als we dan specifiek kijken naar de online verkoop van de groep, wist Ahold Delhaize een stijging van maar liefst 31% op te tekenen tot 1,1 miljard euro. De bedrijfswinst steeg dan weer met 3,7% tot 724 miljoen euro, tegenover 689 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De winstmarge zakte met 0,1 procentpunt tot 4,3%. 

België

In vergelijking met de andere landen, haalde Ahold Delhaize maar een pover resultaat in ons land. Zo steeg de netto-omzet met 2,1% tot 1,3 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bij de winkels die minstens een jaar open zijn steeg de verkoop met 2%, al kromp die verkoop wel met 0,6% als we rekening houden met een aangepast kalenderjaar. Online boekte Delhaize wel mooie resultaten: zo steeg de e-commerceverkoop met 17,2% tot 13 miljoen euro. De hoogste groei sinds begin dit jaar. Delhaize wist verder ook zijn marktaandeel te vergroten.

Wat de bedrijfswinst betreft was er een daling van 9,3% tot 36 miljoen euro. Bovendien zakte ook de winstmarge van 3,2 naar 2,8%. Hier is dus zeker nog wat werk aan de winkel.

Amerika

In Amerika, de belangrijkste markt van Ahold Delhaize, klokte de netto-omzet af op 10,3 miljard euro, ofwel een stijging van 6,7% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bij constante wisselkoersen groeide de netto-omzet met 2%. De groei voelde wel een impact door de gevolgen van de orkaan Dorian. Online verzilverde de groep een mooie groei van 32,1%, waardoor de verkoop afklokte op 244 miljoen euro. De groep wist het afgelopen kwartaal zijn bedrijfswinst met 4,2% op te trekken tot 448 miljoen euro, maar zag zijn winstmarge met 0,1 procentpunt wegzakken tot 4,4%.

“We zagen over het algemeen een sterke prestatie bij onze Amerikaanse merken, meer bepaald bij Food Lion en Hannaford", verklaart CEO van Ahold Delhaize, Frans Muller. "Stop & Shop heeft af te rekenen met moeilijke marktomstandigheden, al zijn we gedreven om onze transacties te verbeteren en ons verder te verbeteren in het vierde kwartaal. Ons ‘Re-imagine Stop & Shop’-programma is goed van start gegaan en we zijn blij de groei te kunnen vaststellen in onze 21 vernieuwde winkels in Long Island, die presteren trouwens in lijn met de verwachtingen.”

Nederland

Bij onze Noorderburen eindigde de netto-omzet in het derde trimester op zo’n 3,6 miljard euro. Ofwel een stijging van 4,4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De groep behaalde er erg mooie resultaten op de online verkoop: die steeg namelijk met 30,7% tot 845 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de sterke groei van ah.nl en bol.com. Die laatste wist zelfs een indrukwekkende groei van 34% te verzilveren.

De bedrijfswinst in Nederland klokte af op 204 miljoen euro, ofwel een stijging van 10,4%. De winstmarge steeg dan weer met 0,3 procentpunten tot 5,6%. Als we daarbij bol.com buiten beschouwing laten, wist Albert Heijn een winstmarge van 6,4% te behalen, ofwel zo’n 0,5 procentpunten hoger dan dezelfde periode vorig jaar. 

Centraal- en Zuid-Oost-Europa

In de regio Centraal- en Zuid-Oost-Europa wist Ahold Delhaize ten slotte ook een mooie groei van 6,1% te boeken in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daardoor klokte de netto-omzet af op zo’n 1,6 miljard euro. Bij constante wisselkoersen bedroeg de groei zo’n 6,4%. De bedrijfswinst steeg dan weer tot 72 miljoen en de winstmarge klokte af op zo’n 4,6%, ofwel zo’n 0,3 procentpunten meer dan het jaar voordien. Die groei was te danken aan hogere marges bij alle merken, met uitzondering van de Griekse. 

Vooruitzichten

Ahold Delhaize verwacht dat de winstmarge voor 2019 lichtjes lager zal uitvallen dan in 2018. Daarnaast houdt de groep vast aan zijn eerdere voorspelling dat de vrije cashflow zal afklokken op zo’n 1,8 miljard euro.