- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize zegt dat het er alles wil aan doen om de CO₂-uitstoot van zijn leveranciers terug te dringen, maar benadrukt het dat dat ook haalbaar moet zijn. “Het is enorm complex.”
Een afvaardiging van de Nederlandse milieuorganisatie Milieudefensie voerde woensdag actie op de aandeelhoudersvergadering van de Nederlands-Belgische supermarktgroep Ahold Delhaize in Zaandam. Milieudefensie wil dat het moederbedrijf van Delhaize en Albert Heijn meer haast maakt met zijn klimaatbeleid en dat het tegen 2030 een reductie van 45% van de CO2-uitstoot haalt. Het moet daarvoor ook de uitstoot van zijn klanten en leveranciers bekijken en naar beneden halen. Het retailconcern wil daar deels op ingaan. Het bedrijf wil in november zijn klimaatdoelen voor de ‘indirecte’ uitstoot aanscherpen, zei CEO Muller op de aandeelhoudersvergadering. Maar hij wilde niet beloven dat dat betekent dat het reductiepercentage stijgt. “We moeten kijken hoe haalbaar het is. Het is enorm complex. We moeten de CO₂-uitstoot van honderdduizenden producten achterhalen.” Ahold Delhaize baseert zijn klimaatdoelen voor de indirecte uitstoot nu noodgedwongen nog vooral op schattingen. Het bedrijf heeft intussen wel zijn grootste 200 leveranciers, waaronder Unilever en Procter & Gamble, gevraagd de CO₂-uitstoot van hun producten in kaart te brengen. Hun producten zijn volgens Muller goed voor ongeveer 60% van alle producten in de winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?