Ahold Delhaize heeft er een sterk vierde kwartaal opzitten. De brutobedrijfswinst steeg met maar liefst 9,4% tot 749 miljoen euro en ook de omzet groeide tot 17,38 miljard euro (+5%). De online verkoop nam zelfs met 30,9% toe. Ondanks de mooie resultaten, besluit de groep om dit jaar nog meer te gaan besparen en verhoogt het zijn streefdoel tot 1,9 miljard euro. 

Ahold Delhaize heeft er goed kwartaal opzitten. In het vierde kwartaal van 2019 boekte de groep een netto-omzet van 17,38 miljard euro, ofwel een stijging van 5% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is beter dan de voorspellingen die analisten van Bloomberg hadden gedaan: zij hadden de omzet voor het vierde kwartaal op 17,3 miljard euro geschat. Bij constante wisselkoersen bedroeg de groei zo’n 3,1%. Het echte paradepaardje was echter de online verkoop, die met maar liefst 30,9% steeg tot 1,44 miljard euro. Het onderliggende EBITDA steeg eveneens met 5,5% tot 1,48 miljard, al bleven de marges wel hetzelfde als het kwartaal een jaar ervoor (8,5%). Maar het opvallendst waren de sterke resultaten bij de winst. Ahold Delhaize wist zijn brutobedrijfswinst in het vierde kwartaal met zo’n 9,4% op te trekken tot 749 miljoen euro. Ook de nettowinst steeg met 6,9% ten opzichte van het jaar ervoor tot 544 miljoen euro.

Als we kijken naar heel het boekjaar 2019 klokte de groep af op 66,26 miljard euro, goed voor een omzetstijging van 5,5% in vergelijking met vorig jaar en 2,3% bij constante wisselkoersen. Online steeg de verkoop met 30,1% naar 4,55 miljard euro. Het onderliggende EBITDA voor heel het jaar steeg met 2,7% tot 5,51 miljard, terwijl de marges lichtjes wegzakten met 0,2 procentpunten tot 8,3%. Tot slot wist de groep voor heel het jaar een brutobedrijfswinst van 2,66 miljard euro te boeken, ofwel een stijging van 1,5% ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst ging tot slot lichtjes achteruit met 0,8% tot 1,77 miljard euro.

“We hebben het jaar met een sterke noot afgesloten, met een sterke groepsprestatie in het vierde kwartaal. We overtroffen onze verwachtingen voor het volledige boekjaar 2019 wat de onderliggende winst per aandeel betreft en voldeden aan onze free cashflow richtlijnen", aldus Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize.

België

Hoewel de groep over het algemeen een mooie omzetstijging wist te verzilveren in het vierde kwartaal, bleef België een beetje achter. Ons land boekte een minieme groei van 0,2%, waardoor de omzet afklokte op 1,34 miljard euro. Op vergelijkbare basis bedroeg die groei slechts 0,1%. Online wist Ahold Delhaize betere punten te scoren: de online verkoop steeg met 10,5% tot 16 miljoen euro. Verder nam de bedrijfswinst toe met 13,1% tot 39 miljoen euro. En er is nog meer goed nieuws: zo steeg het marktaandeel van Delhaize in het vierde kwartaal van 2019. Dat is meteen het tweede jaar op rij. 

Voor heel het jaar bleef de verkoop in ons land stabiel: de omzet bedroeg 5,096 miljard euro ten opzichte van 5,095 miljard het jaar ervoor. De online verkoop steeg dan weer met 14,4% tot 57 miljoen euro. De bedrijfswinst ging daarentegen lichtjes achteruit (-1,5%) en zakte zo weg van 130 naar 128 miljoen euro. 

"Delhaize hielp consumenten om beter te eten en gezondere keuzes te maken door relevante promoties aan te bieden tijdens het trimester, zoals de Nutri-Plus, een programma dat vier maanden duurt en waarbij kortingen worden gegeven op duizenden gezonden producten", vervolgt de CEO.

Nederland

In tegenstelling tot België, wist Nederland wel een mooie groei op te tekenen: zo steeg de netto-omzet met 4,5% toto 3,98 miljard euro. Op vergelijkbare basis bedroeg die groei 4,3% dankzij een toename van het marktaandeel dat te wijten is aan een geslaagde vakantieperiode en de positieve reacties op de nieuwste reclamecampagne van Albert Heijn. Online tekende Ahold Delhaize een stijging van 27,5% op, waardoor de verkoop er afklokte op 1,12 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de sterke groei van ah.nl en bol.com. Die laatste wist in het vierde trimester zelfs een groei van 28,7% te realiseren. Als we de brutobedrijfswinst bekijken wisten onze Noorderburen een stijging van 8,4% op te tekenen, waardoor de totale winst in het vierde kwartaal afklokte op 197 miljoen euro.

Voor heel het jaar bedroeg de verkoop zo’n 14,81 miljard euro, ofwel een mooie stijging van 4,2%. De groep wist online een sterke groei van 30,2% te behalen tot 3,49 miljard euro. Tot slot steeg ook de bedrijfswinst met 4,7% tot 765 miljoen euro. 

“Albert Heijn is vorig jaar zijn winkels aan een stevig tempo blijven vernieuwen volgens het nieuwe versconcept en wist vorig jaar maar liefst 123 winkels om te bouwen. Dat overstijgt ons doel van 120 winkels per jaar. De prestatie ligt in lijn met onze verwachtingen en we plannen dan ook om dit jaar nog eens 120 winkels om te bouwen“, aldus Ahold Delhaize.

Amerika

Op zijn belangrijkste markt behaalde de groep in het vierde kwartaal een omzet van 10,37 miljard euro, goed voor een stijging van 5,8%. Op vergelijkbare basis bedroeg die groei (exclusief benzine) 2,3%. Daarbij steeg de online verkoop met een indrukwekkende 47% tot 299 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen bedroeg die groei 42,7%. Ook de bedrijfswinst steeg lichtjes met 1,5% tot 443 miljoen euro.  De onderliggende winstmarge bedroeg zo’n 4,3%, ofwel 0,4 procentpunten lager dan het jaar ervoor. Dat is te wijten aan een uitdagende verkoopsomgeving voor Stop&Shop, maar evengoed aan de extra investeringen in het merk. Al konden groeiende marges bij Food Lion, Giant/Martin’s en Hannaford die tegenvallende resultaten goedmaken.

Voor heel het jaar eindigde de omzet van het bedrijf op 40,06 miljard euro (+7%). Bij constante wisselkoersen bedroeg die groei 1,5%. De online verkoop nam met 31,2% toe tot 985 miljoen euro en ook de bedrijfswinst steeg met 2,1% tot 1,67 miljard euro. 

Centraal- en Zuidoost-Europa

In het vierde trimester vorig jaar eindigde de omzet van Ahold Delhaize op 1,70 miljard euro, ofwel een groei van 5,4%. Op vergelijkbare basis groeide de verkoop met 3,4%. Die groei was vooral te danken aan de sterke resultaten in Tsjechië en Roemenië. De bedrijfswinst steeg dan weer met 13,5% tot 94 miljoen euro. 

Voor heel het jaar steeg de omzet tot 6,29 miljard euro (+4,5%). Op vergelijkbare basis bedroeg die groei 3%. Wat de bedrijfswinst betreft, vielen de resultaten iets lager uit dan vorig jaar. Zo daalde de winst met 5,9% tot 246 miljoen euro. De onderliggende winstmarge klokte af op zo’n 4,5% vergelijkbaar met hetzelfde trimester vorig jaar.

Vooruitzichten

Ahold Delhaize wist vorig jaar maar liefst 709 miljoen euro te besparen, een pak beter dan de geschatte besparingen van 600 miljoen euro. “Door dat mooie resultaat hebben we besloten om ons besparingsdoel voor 2021 te verhogen van 1,8 tot 1,9 miljard euro. We zitten ook op schema om ons doel om onze online verkoop te verdubbelen tot 7 miljard euro tegen 2021 te bereiken”, vertelt Frans Muller, terwijl hij er nog aan toevoegt dat de groep zijn Amerikaanse Midwest-divisie van zijn online winkel Peopod zal afstoten. “We verwachten onze Amerikaanse online omzet te laten stijgen met 30% of meer in 2020, met een totaal van bijna 1.000 click&collect-afhaalpunten tegen eind dit jaar, tegenover 692 in 2019.”

Verder voorziet Ahold Delhaize dat de onderliggende operationele marge voor de groep dit jaar in lijn zal liggen met vorig jaar.