Delhaize heeft de sterke cijfers waarmee het haar laatste jaar als onafhankelijke groep afsloot, kunnen bevestigen. Opvallend is ook dat de retailer voor de fusie met Ahold nog een recorddividend uitkeert. Ook bij Ahold worden de groeicijfers bevestigt in de financiële resultaten.
Delhaize
Eind januari maakte Delhaize Group in haar voorlopige jaarcijfers al bekend dat het een omzet van 24,4 miljard euro boekte, of een organische groei van 3,2% ten opzichte van 2014 (+ 15,6% aan actuele wisselkoersen zonder de 53ste week in de V.S. in 2014). Die cijfers kan de retailer nu ook bevestigen in haar financieel jaarverslag.
In Amerika, waar Delhaize het gros van haar omzet haalt, boekte het bedrijf een vergelijkbare omzetgroei van 2,2%. In thuisland België realiseerde Delhaize een omzetgroei van 1,3% als gevolg van een vergelijkbare omzetgroei van 0,9% en nieuwe winkelopeningen. De sterkste groei kwam nochtans van Zuidoost-Europa, waar een de omzet van Delhaize met 10,2% steeg dankzij een dubbelcijferige groei in Roemenië en een sterke groei in Griekenland en Servië. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg in deze regio 3,5%.
De onderliggende bedrijfswinst, die in januari op 870 miljoen euro geschat werd, bedroeg 872 miljoen. Goed voor een toename met 18,2% aan actuele wisselkoersen (+4,0% aan ongewijzigde wisselkoersen).
Ahold
Omdat Ahold later dit jaar 4,75 eigen aandelen zal betalen per aandeel Delhaize, zijn de cijfers van de het Nederlandse retailconcern eigenlijk nog belangrijker voor het toekomstige fusiebedrijf Ahold Delhaize. En Ahold kan net als Delhaize Group de groeicijfers die het in januari publiceerde bevestigen.
Ahold boekte in 2015 een jaaromzet van 38,2 miljard euro (+17%). In Nederland nam de identieke omzet met 3,2% toe, dankzij sterke prestaties tijdens de feestdagen en een positieve omzettrend bij Albert Heijn. In de Verenigde Staten, ook voor Ahold de grootste markt, steeg de omzet met 4,1%. Ook online scoort Ahold goed: de consumentenomzet internetverkopen kwam in het vierde kwartaal bijna 30% hoger uit dankzij het succes van online merken Bol.com, Peapod (Amerika) en ah.nl. De bedrijfswinst bedroeg 1,46 miljard euro en ligt daarmee iets hoger dan verwacht.
Dividenten omhoog
Het laatste dividend dat Delhaize zal uitkeren wordt meteen een record. De groep gaat een brutodividend 1,80 per aandeel uitkeren, een stijging met maar liefst 12,5% ten opzichte van vorig jaar. Ook Ahold pakt uit met een dividend dat met 053 euro 8,3% hoger ligt dan in 2014.
Fusie op koers
Veel nieuwe informatie over de fusie tussen Ahold en Delhaize wordt er niet gelost. Frans Muller (CEO Delhaize Group) herhaalt wel het voornemen om op 14 maart groen licht te krijgen van de aandeelhouders. “In 2016 is ons voornaamste aandachtspunt de tijdige voltooiing van de fusie met Koninklijke Ahold. Wij hebben vertrouwen in de toekomstperspectieven van deze fusie, gezien onze aanvullende winkelnetwerken, de mogelijkheid om innovatie te versnellen voor onze klanten en €500 miljoen aan potentiële jaarlijkse synergiën. De volgende stap in het fusieproces zijn de Buitengewone Algemene Aandeelhoudersvergaderingen van beide ondernemingen die plaats vinden op 14 maart”, klinkt het.
Dick Boer zegt dan weer dat beide bedrijven op schema liggen om midden dit jaar samen te smelten.