- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Ahold, het Nederlandse moederbedrijf van Albert Heijn, heeft er een sterk tweede kwartaal op zitten. De toekomstige bruidspartner van Delhaize boekt winst en omzetgroei in de VS en Nederland, en gaat daarmee in goede conditie richting fusie.
De omzet van Ahold in Q2/2015 kwam uit op 8,7 miljard euro, een stijging van 17,1% of 3,1% zonder het effect van de sterke dollar. De operationele winst (bedrijfsresultaat) kwam uit op 301 miljoen euro, goed voor een stijging van 1,6% tegen constante wisselkoersen. De onderliggende operationale marge daalde wel van 3,9 naar 3,8%.
Nederland en België: +3,4%
In thuisland Nederland, waar binnenkort ook de hoofdzetel van Ahold-Delhaize zal gevestigd zijn, was de netto-omzet over het tweede kwartaal met 2,89 miljard euro 6,8% hoger dan vorig jaar. De identieke omzet steeg met 3,4%, en ook de netto-omzet groeide mede doordat in België (dat Ahold nu nog bij de Nederlandse resultaten telt) 8 nieuwe Albert Heijn-winkels werden geopend. AH heeft ondertussen 31 winkels in ons land, en de omzetgroei was er volgens Ahold “aanhoudend sterk”.
Online groei
Opvallend is ook dat de online activiteiten van Ahold (één van haar sterke punten waar Delhaize binnenkort mee van kan profiteren) sterk presteerden. Bol.com en Albert Heijn Online hadden een “zeer goed kwartaal”, met een netto consumentenomzetgroei van meer dan 30%.
Amerika: +2,1%In de VS, waar Ahold net als Delhaize Group het gros van haar omzet haalt, steeg de netto-omzet in met 22,5% tot 5,398 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen daalde de omzet echter met 0.3% als gevolg van een lagere omzet uit benzineverkopen. Exclusief benzineverkopen was de netto-omzet tegen constante wisselkoersen 2,1% hoger dan vorig jaar en bedroeg de identieke omzetgroei 1,8%. Ook de operationele winstmarge ging erop vooruit (van 3,7 naar 3,9%).
En de fusie?
Nieuwe informatie over de aangekondigde fusie tussen Ahold en Delhaize, die een nieuwe retailreus zal creëren op het wereldtoneel, krijgen we voorlopig nog niet van Ahold. “We zijn verheugd over de overeenkomst met Delhaize. We vullen elkaar goed aan en samen gaan we een sterkere internationale food retailer vormen. Hiervan zullen onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders gaan profiteren”, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?