Na Delhaize Group heeft ook Ahold in het laatste kwartaal voor de fusie sterk gepresteerd. “We hebben ons nieuwe hoofdstuk als Ahold Delhaize met goed momentum gestart,” zegt Dick Boer (CEO Ahold Delhaize).
De fusie tussen Ahold en Delhaize werd eind juli dan wel officieel afgerond, de groep maakt vandaag de resultaten van voor de fusie nog apart bekend. Daaruit blijkt dat beide ketens goed presteerden in het tweede kwartaal van dit jaar. De groeicijfers van Delhaize worden bevestigd, terwijl Ahold met nieuwe resultaten kan uitpakken.
Ahold: +3%
Het Nederlandse Ahold ging op alle vlakken vooruit. De omzet van de groep steeg met 3% tot 9 miljard euro, en ook de onderliggende operationele winst (+7,3%, 355 miljoen euro) en nettowinst stegen (+7,2%, 209 miljoen euro).
Ahold groeide in alle markten waar het actief is. In de VS, de grootste markt voor Ahold, steeg de omzet met 2,4% tot 5,5 miljard euro. In thuisland Nederland deed de retailgroep het 4,6% beter en boekte het 3 miljard euro omzet. De Tsjechische activiteiten bleven relatief stabiel in omzet (+0,3%, 403 miljoen).
Bol.com groeit met 60% in België
Opvallend is dat de online winkels van Ahold sterk presteerden, vooral in België en Nederland. AH.nl, AH.be en Bol.com, de webshops waarmee het actief is op de Belgische en Nederlandse markt, groeiden samen met 30%. In België is er zelf sprake van een groei van 59% voor Bol.com.
Delhaize: +2,8%
De resultaten van Delhaize Group bevestigen de cijfers die vlak voor de fusie in juli werden vrijgegeven. De omzet steeg met 2,8% naar 6,29 miljard euro. De onderliggende bedrijfskasstroom (EBITDA) steeg met 5,2% (414 miljoen euro) en ook de nettowinst groeide, met 11,7% naar 118 miljoen euro.
In België, groeide de omzet van Delhaize met 2,6% (1,3 miljard euro). Ook de onderliggende operationele winst (+7,1%, 43 miljoen euro) verbeterde, net als de onderliggende operationele marge, die steeg van 3,2 naar 3,3%. Bovendien groeide het marktaandeel van de keten volgens Ahold Delhaize, al is niet duidelijk met hoeveel procenten. Voormalige Delhaize-topman Frans Muller (nu vice-CEO van de fusiegroep) laat optekenen dat de franchisewinkels goed presteerden, maar dat er in de geïntegreerde supermarkten van Delhaize België nog werk aan de winkel is.
De Amerikaanse en de Zuidoost-Europese activiteiten van de groep presteerden beiden goed met een groei van 2,9% en 13,4% respectievelijk.
Half miljard besparen
Ahold Delhaize herhaalt nog eens dat het mikt op “synergievoordelen” ter waarde van 500 miljoen euro tegen half 2019. De groep zegt zelfs in de tweede helft van dit jaar al voor 30 miljoen euro kostenbesparingen door te voeren, hoewel de eenmalige integratiekosten voor de fusie zelf al zo’n 490 miljoen bedragen.
AH-Delhaize bevestigt ook dat het momenteel gesprekken voert met haar leveranciers in België en Nederland, en dat het in september hetzelfde gaat doen in de VS. De verwachting is dat de fusiegroep ook daar betere condities zal vragen van haar grootste leveranciers.
Derde kwartaal samen
Het is de laatste keer dat er apart gecommuniceerd wordt over de cijfers van Ahold en Delhaize. In november zullen we voor het eerst kunnen meegeven hoe de fusiegroep als eengemaakt bedrijf gepresteerd heeft in een kwartaal.