- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De derdekwartaalcijfers van Ahold (Albert Heijn, bol.com) vallen over de gehele lijn lager uit in vergelijking met vorig jaar. De netto-omzet bedroeg € 7,4 miljard, een daling van 3,1%. Dat heeft de Nederlandse groep zelf bekend gemaakt.
De netto-omzet van Ahold daalde dus 3,1% Tegen constante wisselkoersen steeg die echter met 0,6%, of 0,9% (zonder het negatieve effect van een gewijzigde btw-heffing op tabak in Nederland). Nederland en BelgiëIn Nederland (waar Ahold ook België bijrekent) steeg de netto-omzet in het derde kwartaal met 1,4% naar € 2,6 miljard. “De omzet bij Albert Heijn supermarkten in Nederland was lager: onze klanten kochten minder producten per bezoek en ons marktaandeel stond daarmee onder druk. Zowel bol.com als albert.nl realiseerden daarentegen een sterke groei. Albert Heijn heeft momenteel in België inmiddels 18 supermarkten, 10 meer dan vorig jaar, met de verwachting van 19 aan het eind van het jaar”, klinkt het in een persbericht.
VS en Oost-EuropaAhold USA realiseerde in dit kwartaal een omzetgroei van 0,2% in dollars. De omzet in de rest van Europa (Tsjechië en Slowakije samen) daalde met 1,3% tegen constante wisselkoersen. Ahold gaat zich bovendien terugtrekken uit Slowakije. De 24 winkels van Ahold in het Oost-Europese land worden verkocht aan sectorgenoot Condorum. Met de terugtrekking wil Ahold beter op Tsjechië kunnen focussen.
Geen beterschapVoor de rest van het jaar verwacht Ahold niet veel verbetering, al geeft de groep geen details. "We verwachten dat het lopende kwartaal vergelijkbare omstandigheden laat zien, met consumentenbestedingen die onder druk staan, vooral in Nederland", zegt CEO Dick Boer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?