Albert Heijn Nederland wil tegen eind dit jaar 150 winkels uitrusten met versconcept
Albert Heijn Nederland drijft de uitrol van zijn grote versconcept op en wil tegen eind dit jaar 150 winkels verbouwd hebben volgens het nieuwe versconcept. En de retailer is al goed omweg want vorige week werd de 50ste winkel verbouwd in Rotterdam. Daarnaast opende de retailer ook een nieuw trainingscentrum waar medewerkers opgeleid worden tot ‘Masters in vers’.
Dat Albert Heijn volop inzet op verse producten bleek eerder deze week al bij de lancering van zijn grote versconcept in zijn nieuwe winkel in Kuringen. Maar ook Nederland, waar het versconcept al eerder gelanceerd werd, zet de retailer fors in op vers. Zo worden er gemiddeld drie winkels per week omgebouwd volgens het nieuwe winkelconcept met meer ruimte voor vers eten, kookinspiratie en gemak voor klanten. Onlangs verbouwde Albert Heijn de vijftigste winkel in Rotterdam. En daar stopt het niet, want tegen eind 2019 wil de retailer 150 verbouwingen achter de rug hebben en ook in 2020 gaan de verbouwingen volop door.
‘Masters in vers’
De verbouwingen gaan gepaard met een uitgebreide training van alle versmedewerkers. Dat begint met een inspirerend bezoek van de nieuwe Albert Heijn verstruck, enkele weken voor de verbouwing van een winkel, gevolgd door intensieve masterclasses in vers in het nieuwe trainingscentrum in het Gelderse Enspijk. Hier worden duizenden winkelmedewerkers getraind in alles wat met vers te maken heeft. Vervolgens begint een uitgebreid opleidingstraject waarin winkelmedewerkers door middel van e-learning en coaching worden opgeleid tot ’Master in vers’. Dit gebeurt allemaal vanuit de overtuiging dat medewerkers een cruciale rol spelen bij vers. Van de beste verzorging van groente en fruit in de winkels tot het geven van bewaartips of advies over de lekkerste borrelplank.
“Uitgroeien tot dé plek waar mensen verantwoord, gezond en lekker kunnen eten”
De keuze voor vers komt er niet voor niets. Albert Heijn vult dagelijks meer dan vijf miljoen borden en dat geeft de retailer natuurlijk ook een grote verantwoordelijkheid. Bovendien wil de retailer uitgroeien tot dé plek waar consumenten de beste keuzes kunnen maken om lekker, gezond en verantwoord te eten. “Niet voor niets stellen wij ons versaanbod centraal in onze strategie. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat lekker, gezond en verantwoord eten bijdraagt aan een beter leven voor iedereen. Verse producten zijn daarbij een onmisbaar onderdeel”, verduidelijkt Marit van Egmond.
Zo kort mogelijke versketens
Maar hoe nu zo vers mogelijke producten leveren? Simpel, door te kiezen voor een zo kort mogelijke versketens, aldus Albert Heijn. Daarom werkt de retailer intensief samen met een vaste kern van boeren, telers en andere leveranciers in Nederland en het buitenland. ”We vinden het belangrijk om regie te hebben op de hele versketen, van land tot klant. Dat helpt ons om de beste producten op de best mogelijke manier in onze winkels te krijgen. We kunnen onze klanten precies vertellen waar onze producten vandaan komen, wie er in de hele keten bij betrokken zijn, wat in de producten zit en natuurlijk wat voor lekkere gerechten je ermee kunt maken. Onze inkopers werken al jaren in de branche en kennen onze telers door en door. Zo kunnen we elke dag kwaliteit en versheid garanderen", besluit Van Egmond.