Albert Heijn test aan zijn hoofdkantoor in het Nederlandse Zaandam een volledig digitale Albert Heijn to go. De winkel van 14 m² zit vol technologische vernieuwingen waardoor klanten hun producten niet langer zelf moeten scannen en ze ook niet meer langs de kassa moeten passeren. Alles verloopt volledig automatisch. 

Vergeet lange wachtrijen aan de kassa’s en het geknoei wanneer je zelf producten moet scannen. Albert Heijn test in Nederland een volledig digitale Albert Heijn to go waar klanten dankzij de aanwezigheid van technologische snufjes niet langer zelf hun producten moeten scannen en ook niet meer hoeven te wachten aan de kassa. Ze kunnen gewoon producten in hun winkelmandje leggen en naar buiten wandelen. Alles wordt immers automatisch afgerekend. De winkel is vergelijkbaar met de Amazon Go-verkooppunten in Amerika.  

Voor dit project werkt Albert Heijn samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi die instaat voor de technologische snufjes en met ING die het automatisch betalen op zich neemt. 

De winkel staat momenteel voor het hoofdkantoor in Zaandam en wordt de komende twee maanden getest met medewerkers. Alles alles goed gaat zou de winkel later dit jaar op een andere plek in Nederland geplaatst worden. 

“Technologische vernieuwingen volgen elkaar in razend tempo op en bieden oneindig veel kansen”, vertelt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn.  “Gemak voor onze klanten staat daarbij voorop. Dit nieuwste concept maakt niet alleen het boodschappen doen heel simpel. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel. Van kantoren of universiteitsterreinen tot woonwijken in aanbouw waar nog geen winkelfaciliteiten zijn. Een tweede voordeel is dat de winkel altijd open kan zijn, wat bijvoorbeeld handig is voor mensen die heel vroeg of juist heel laat op pad zijn.”

Hoe werkt het?

Klanten kunnen de deur van de winkel automatisch openen met hun betaalkaart of creditcard, waarna de registratie van aankopen begint. Vervolgens nemen ze alle producten die ze nodig hebben uit de rekken en leggen die in hun winkelmandje. De aanwezigheid van camera’s en sensoren maakt scannen overbodig. “Camera's zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt”, verduidelijkt Steve Gu, CEO en Co-Founder van AiFi. “Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera’s en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt. De techniek zorgt ervoor dat klanten makkelijk en snel kunnen winkelen.” Camera’s bepalen met andere woorden de positie van klanten in de winkel zonder gezichtsherkenning. Ze registreren daarbij alleen gedaanten en (arm)bewegingen.

Als klanten al hun boodschappen verzameld hebben, lopen ze naar de uitgang waar de betaling ook volledig automatisch verloopt. “Wanneer de klant klaar is, gaat hij bij de uitgang staan, waarop hij het totaalbedrag op een display ziet”, legt Roel Popping, Directeur Betalen bij ING Nederland, uit. “De betaling, wordt tot een bedrag van 25 euro vervolgens automatisch verwerkt, de klant hoeft verder niets te doen. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten. De klant hoeft zich niet van tevoren aan te melden of een app te downloaden, wat het betalingssysteem innovatief en zeer toegankelijk maakt.” Een echte grab & go-ervaring, als we Albert Heijn mogen geloven. 

Nieuwe technologieën

Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn nieuwe technologieën inzet om klanten meer convenience te bieden bij het winkelen. Denk bijvoorbeeld aan het tap to go-systeem, dynamisch afprijzen, het ‘mijn voedingswaarden-dashbord’ op ah.nl, het gemechaniseerde distributiecentrum in Zaandam en blockchains voor sinaasappelsap en eieren.