Albert Heijn test verkoop van plasticvrije groenten en fruit
- Verkoop van 100 plasticvrije groenten en fruit
- Pilot in Albert Heijn-winkel in Hoofddorp
- Invloed hiervan op de kwaliteit en houdbaarheid nagaan
Albert Heijn test vanaf vandaag de verkoop van 100 plasticvrije groenten en fruit in zijn Nederlandse winkel in Hoofddorp. Op die manier wil de retailer nagaan wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en tegemoet komen aan de eisen van de klant rond minder plastic.
In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start vanaf vandaag in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een test waarbij 100 producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Met deze pilot wil de retailer nagaan wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
“Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen”, verduidelijkt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn.
Concreet worden er van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan 100 ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop aangeboden op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp. Daarbij gaat het onder meer om bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.
Albert Heijn benadrukt echter wel dat verpakkingen wel degelijk een functie hebben. Zo zijn ze belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen ze voedselverspilling aangezien portieverpakkingen erg handig zijn voor kleine huishoudens.
Albert Heijn is al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recyclebaar, materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?