- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn tovert, samen met Seepje, sinaasappelschillen die achterblijven in de winkel om tot afwasmiddel. Op die manier wil de Nederlandse keten verspilling tegengaan en duurzame productie promoten. Tijdens de eerste productieronde kregen al 30.000 kilogram schillen een tweede leven.
Albert Heijn en Seepje gaan actief de strijd aan tegen verspilling en toveren daarvoor overgebleven sinaasappelschillen in Albert Heijn-winkels om tot afwasmiddel. De schillen bevatten immers heel wat bruikbare grondstoffen en worden normaal gesproken ingezet ten behoeve van biobrandstof. Concreet wint Seepje de etherische olie limoneen via een destillatieproces uit de schillen. Die stof wordt vervolgens gebruikt als natuurlijk parfum en poetskrachtversterker voor hun afwasmiddel ‘Vers geperste sinaasappelgeur’.
"We zijn er samen in geslaagd om dit afval razendsnel om te zetten in een mooie, natuurlijke grondstof. Zo kan de consument na het persen van een sinaasappelsapje nóg een keer van de sinaasappel genieten. Dit keer van de schil, tijdens de afwas", vertelt medeoprichter van Seepje, Jasper Gabriëlse.
Tijdens de eerste productieronde wist Seepje trouwens bovendien al 30.000 kilogram schillen te redden van de verspilling, een goed teken volgens Albert Heijn. "Door deze exclusieve samenwerking met Seepje krijgen onze sinaasappelschillen een tweede leven. Dit is een zeer mooi voorbeeld van hoe wij verspilling willen tegen gaan en duurzame productie willen promoten", aldus Nicolien Legtenberg, Category Manager Near Food Albert Heijn België.
Het nieuwe afwasmiddel van Seepje is exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn aan de richtprijs van 2,49 euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?