iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Het jaar 2023 was duidelijk geen goede jaargang voor de categorieën alcoholische dranken, sterkedranken en aperitieven. Sommige segmenten hadden het lastiger dan andere en bedrijven trachtten de achterstand in te halen met innovaties voor de meest veelbelovende producten, zoals bij de alcoholvrije alternatieven.
Zowel de A-merken in de sector als de retailers ontkennen niet dat de categorie alcoholische en sterkedranken, net als die van de aperitieven, te lijden heeft onder een dalend volume in de foodretail. Als gevolg daarvan zijn er niet veel die de komende maanden willen inzetten op productinnovaties. We gaan hier niet uitgebreid in op de redenen waarom de categorie in moeilijkheden verkeert (dalende koopkracht, inflatie, teruglopend alcoholverbruik, enzovoort), maar we schetsen wel een overzicht van de situatie. Eerst willen we er nog even aan herinneren dat we hier spreken over twee verschillende categorieën, met enerzijds alcoholische en sterkedranken, en anderzijds de aperitieven. Op jaarbasis (NielsenIQ, MAT P01 2024) is de categorie van alcoholische en sterkedranken gekrompen met 2,1% in waarde, vooral omwille van een aanzienlijke volumedaling met 7,2%. In vergelijking met de andere alcoholische dranken (bier, wijn en aperitieven) kent de categorie alcoholische en sterkedranken de meest spectaculaire terugval. Als we de segmenten nader bekijken, is whisky nog altijd de meest verkochte alcoholische drank in volume, gevolgd door wodka en gin. In alle segmenten ging het volume achteruit, wat ook logisch is bij een algemeen dalende trend. Sommige experts die we spraken, stelden dat in de huidige context elke positieve evolutie van het volume al een prestatie is. Het enige straaltje hoop komt van wodka, die al enkele jaren een rijzende ster is, vooral dankzij de gearomatiseerde versies. Wodka kende het afgelopen jaar een groei in waarde van 5,8%, gewoon doordat deze drank “slechts” 1,8% in volume heeft verloren. Tequila, het kleinste segment bij de alcoholische dranken, zette met +1,4% ook een positieve waarde neer. De sterkste daling noteren we bij gin, die erg populair is geweest en er nu logisch gezien op achteruit gaat (toch -7,9% in waarde).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?