iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Aldi kondigde vrijdag aan dat het tegen eind 2028 800 winkels aan zijn Amerikaanse netwerk wil toevoegen door een combinatie van nieuwe openingen en winkeltransformaties. De Duitse discounter is van plan om 9 miljard dollar (8,22 miljard euro) te investeren in dit project.
Aldi wil verder uitbreiden in de Verenigde Staten en is bereid om daarvoor diep in de buidel te tasten. Zo wil het in de komende vijf jaar meer dan 9 miljard dollar investeren voor zijn Amerikaanse uitbreidingsplannen. "Onze groei wordt gedreven door onze klanten, en zij vragen op nationaal niveau om meer Aldi-winkels in hun buurt”, legde Jason Hart, CEO van de Amerikaanse tak van de supermarktketen, uit in een verklaring. “We verleiden nieuwe klanten met kortingen tot 40% op hun boodschappen en bestaande klanten komen er ook voor terug. (...) Door ons te engageren om 800 winkels te openen in de komende vijf jaar, zullen we aanwezig zijn waar onze klanten ons nodig hebben, terwijl we een positieve impact hebben op de gemeenschappen die we bedienen." In het kader van deze uitbreidingsplannen is Aldi van plan om zijn sterke aanwezigheid in het noordoosten en midwesten nog verder te versterken door tegen eind 2028 bijna 330 winkels in deze twee regio's toe te voegen, evenals in het westen, met extra verkooppunten in Zuid-Californië of Phoenix. Daarnaast zal de discounter ook nieuwe steden zoals Las Vegas betreden.
Afgelopen augustus kondigde Aldi ook aan dat het een definitieve overeenkomst had bereikt met Southeastern Grocers voor de overname van ongeveer 400 Winn-Dixie- en Harveys-supermarkten in het zuidoosten van de Verenigde Staten: 299 in Florida, 39 in Alabama, 25 in Georgia, 8 in Louisiana en 6 in Mississippi. De retailer kondigde vrijdag ook aan dat die deal was afgerond. "Naast de organische groei door de opening van nieuwe winkels, zal een aanzienlijk aantal Winn-Dixie- en Harveys-supermarkten de komende jaren worden omgebouwd volgens de Aldi-formule", voegde de retailer eraan toe. Aldi is van plan om het transformatieproces geleidelijk te beginnen halverwege de zomer. Het bedrijf verwacht dat ongeveer 50 winkels in de tweede helft van 2024 met het proces zullen beginnen en dat de meeste van deze winkels in 2025 onder de Aldi-naam heropend zullen worden. Een aanzienlijk aantal Winn-Dixie- en Harveys-supermarkten zullen wel nog steeds onder hun huidige logo blijven opereren, zoals afgelopen zomer werd aangekondigd. "Met deze overname zal Aldi nog meer gemeenschappen in het zuidoosten kunnen bedienen, waardoor we dichter bij onze klanten komen in een regio waar we al een aanzienlijke vraag naar betaalbaar kwaliteitsvoedsel hadden gezien. Terwijl we beginnen aan dit nieuwe hoofdstuk in onze geschiedenis, zullen de teams van Aldi en Southeastern Grocers een vitale rol spelen in de ontwikkeling van het bedrijf voor ons gezamenlijke toekomstige succes”, besloot Jason Hart. In totaal heeft Aldi al meer dan 2.000 winkels in de Verenigde Staten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?