- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Action zet zijn groeispurt verder. In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde de low-end retailer een omzetstijging van 21%, waardoor het de kaap van 3 miljard euro overschreed. Dat maakte het Britse investeringsconcern 3i bekend.
Er lijkt maar geen einde te komen aan de groei van Action, zo blijkt uit de kwartaalcijfers die het investeringsconcern 3i bekendmaakte. Na een mooie omzetgroei van Action in heel 2023 (+27,8% tot 11,3 miljard euro), zet de low-end retailer zijn sterke resultaten verder in het eerste kwartaal van dit jaar. De omzet steeg met 21% tot meer dan 3 miljard euro. Dat is onder meer te danken aan de 42 nieuwe winkels die de keten opende in de eerste vier maanden van dit jaar. Daardoor steeg het totaal aantal winkel, verspreid over 12 Europese landen, tot 2.608, waarvan meer dan 200 in België. Op like-for-like basis groeide de keten met 9,8%. Ook het operationele EBITDA klom tot 397 miljoen euro, goed voor een stijging van 29% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Hoe de winst ervoor stond, wou 3i niet kwijt.
De mooie resultaten in het eerste kwartaal sterken Action in de verdere uitrol van zijn expansiestrategie, die de retailer vorige maand bekendmaakte. Action liet namelijk weten dat het in de komende 3 jaar nog eens 1.000 winkels wil openen in Europa. In 2023 opende de low-end retailer al 300 extra verkooppunten. De nieuwe vestigingen zullen er zowel komen in markten waar de keten al aanwezig is, als in nieuwe gebieden. Hoeveel nieuwe Belgische winkels er zullen volgen, is niet duidelijk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?