- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon gaat een nieuw fulfillmentcentrum bouwen in Mönchengladbach, op geen 40 km van de Belgische grens (en nog minder van de Nederlandse). De Amerikaanse e-commercegigant, die de Duitse markt domineert, heeft al elf fulfillmentcentra in dat land, maar nog geen enkele in de Benelux.
Volgens de Duitse krant Rheinische Post heeft Amazon in het najaar een bouwaanvraag ingediend en heeft de stad enkele dagen geleden toestemming gegeven voor de bouw. De eerste bouwmachines zouden al met de grondwerken gestart zijn. Naar verluidt wordt het een fulfillmentcentrum van 110.000 m² waar 1.000 mensen zullen werken. Vandaag werken bij Amazon in Duitsland meer dan 12.000 vaste logistieke medewerkers in elf logistieke centra op tien locaties.
Amazon is in Duitsland de grootste speler in de e-commerce, met een omzet van 13,4 miljard euro in 2016. In de Benelux heeft de webwinkel geen volwaardige webwinkel. Vlaamse consumenten bestellen meestal via de Duitse website en de Franstalige via Amazon.fr.
Overigens is Amazon discreet aan een opmars bezig in onze contreien. Sinds november kunnen Vlaamse en Nederlandse klanten een Prime-abonnement nemen, waardoor ze ongelimiteerd gratis pakjes binnen één dag kunnen laten bezorgen. Ze kunnen daarbij (op de Duitse site) kiezen uit meer dan twee miljoen items. De Franstalige klanten konden al eerder Prime-lid worden.
Omwille van de locatie van het nieuwe distributiecentrum ligt het voor de hand dat er bij de levering ook rekening wordt gehouden met de Nederlandse en de Vlaamse klanten. Maar voor de bouw van een distributiecentrum specifiek voor de Benelux – in Nederland of België – zal men vermoedelijk moeten wachten op het ‘echte’ offensief van Amazon op onze markt. Wanneer dat gebeurt, is niet geweten: Amazon laat nooit in zijn kaarten kijken als het om projecten gaat. Wat zeker is, is dat wanneer het zover is, de strijd met bol.com en in mindere mate Coolblue hevig zal zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?