- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Amerikaanse webwinkel Amazon staat bovenaan de ranglijst van meest waardevolle merken wereldwijd. De merkwaarde van Amazon steeg vorig jaar met de helft, waardoor techgiganten Apple en Google voorbijstak.
Amazon neemt de eerste plaats in op de ‘BrandZ Top 100’, een rangschikking van de honderd meest waardevolle merken die Kantar en WPP elk jaar publiceren. Het is de eerste keer in meer dan tien jaar tijd dat een niet louter technologisch bedrijf zoals Google of Apple de ranglijst aanvoert. In de ranglijst van vorig jaar stond Amazon nog op de derde plaats, netjes achter de twee technologiereuzen. De toename is volgens WPP en Kantar te danken aan “slimme overnames, een uitstekende dienstverlening aan de consument en het vermogen om de concurrentie voorop te blijven door een gevarieerd ecosysteem van producten en diensten aan te bieden”..
Na de top drie volgen Microsoft, Visa, Facebook en op de zevende plaats de Chinese webwinkel Alibaba. Die is de eerste van 23 Aziatische merken in de rangschikking (met bijvoorbeeld ook Tencent, Huawei en Baidu). De lijst wordt traditioneel gedomineerd door spelers uit de sectoren technologie, financiën en handel. Het meest waardevolle merk uit een andere sector is dat van fastfoodketen McDonald’s op de negende positie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?