Amazon brengt stelt zijn abonnementsformule Prime open voor de Benelux. Een eigen webwinkel in België heeft de e-tailer wel nog altijd niet.

De Amerikaanse e-commercereus Amazon heeft vandaag zijn abonneedienst Prime gelanceerd in de Benelux. Voortaan kunnen ook online klanten uit Vlaanderen en Nederland genieten van de verschillende voordelen van de formule, en dat zijn er heel wat. 

Verschillende voordelen

Voor 3,99 euro per maand, of een jaarlidmaatschap van 49 euro, kunnen Prime-leden ongelimiteerd gratis pakjes binnen één dag laten bezorgen. Ze kunnen daarbij kiezen uit meer dan twee miljoen items, en de gratis ‘next day delivery’ geldt vanaf elk bedrag.

Naast de gratis bezorging, geeft een Prime-lidmaatschap ook toegang tot Prime Video, de Netflix-achtige streamingdienst van Amazon. Op die dienst kan je Amazon-geproduceerde series zoals 'The Grand Tour', ‘The Man in the High Castle', 'Mozart in the Jungle' en 'Transparent' bekijken. De website en app zijn momenteel in het Engels, Duits en Frans beschikbaar met nasynchronisatie en ondertitels in meerdere talen.

Verder krijgen leden 30 minuten eerder toegang tot ‘Amazons Lightning Deals’, krijgen ze exclusieve ledenkorting op nieuw uitgekomen en voorbestelde videogames, toegang tot koopjesdag ‘Prime Day’ en onbeperkte opslagruimte voor foto’s met Amazon Drive.

Ondanks al deze voordelen, is Amazon Prime voor de Benelux wel beperkter dan in andere landen. Zo bevat de dienst in de VS bijvoorbeeld ook nog een Spotify-achtige streamingdienst voor muziek (Prime Music) en de mogelijkheid om pakjes binnen twee uur na de bestelling te ontvangen (Prime Now). 

 

Duitse site

Hoewel Amazon Prime naar de Benelux brengt, krijgt België noch Nederland een eigen webwinkel. Amazon biedt Prime voor Vlamingen en Nederlanders aan via haar Duitse site Amazon.de, waar klanten ‘Nederlands’ als taal kunnen kiezen. De Duitse winkel is nu eenmaal de grootste van Europa, klinkt het bij Amazon.

Franstalige Belgen moeten voor hun aankopen bij Amazon nog steeds surfen naar de Franse site Amazon.fr, die al sinds begin vorig jaar de 'Premium'-abonnementsdienst aanbiedt.

 

Slecht nieuws voor Bol.com

Dat Amazon alweer een stap verder zet op de Belgisch-Nederlandse markt is slecht nieuws voor lokale spelers zoals Bol.com en Coolblue. De snelle levering die Prime biedt, is al langer de standaard bij hen, maar de Nederlandse webshops kunnen niet uitpakken met streamingdiensten en andere incentives om klanten te overtuigen. Het is net dat totaalpakket waarmee Amazon wereldwijd ondertussen al zo’n 80 miljoen abonnees heeft kunnen verleiden.