Amazon opent in Chicago een nieuwe supermarktformule: Amazon Grocery. Het nieuwe concept heeft een oppervlakte van 3.800 vierkante meter en biedt in totaal 3.500 producten aan.

Amazon zet zijn fysieke winkelavontuur voort met een nieuw supermarktconcept: Amazon Grocery, dat zijn deuren opende in Chicago. Daar streek het neer in een pand waar eerder de coffee shop van Whole Foods Market, dat in handen is van Amazon, was gevestigd. Naast producten die lijken op het koffie- en on the go aanbod van Whole Foods Market, verkoopt Amazon Grocery ook klassieke supermarktproducten, meldt Supermarkter News. In totaal zijn er zo’n 3.500 producten verkrijgbaar. De winkel heeft onder meer een koffiebar, een afdeling voor koude dranken, sandwiches voor onderweg, sushi en bakkerijproducten. Daarnaast heeft Amazon Grocery een zelfscanruimte en een ruimte waar Amazon.com-klanten hun artikelen kunnen retourneren. “Via Amazon.com, Amazon Fresh, Amazon Go, Whole Foods Market, kruidenierspartners en deze nieuwe winkelervaring, bieden we een brede selectie van nationale en lokale merken, evenals verse kwaliteitsproducten, vlees en zeevruchten,” schrijft Amazon in zijn persbericht.

Met dit nieuwe concept versterkt de e-commercespeler zijn aandeel op de fysieke winkelmarkt. Op dit moment heeft Amazon nog Amazon Go- en Amazon Fresh-winkels in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In de toekomst wil de retailer zijn positie nog verder versterken, onder meer met nieuwe Whole Foods Market-winkels, een biologische supermarktketen die Amazon in 2017 overnam en die meer dan 500 winkels telt. Ter herinnering: Amazon begon zijn fysieke avontuur in 2015, met Amazon Books-boekwinkels, en vervolgens in 2018 met zijn ‘Amazon 4-star’-formule, waarbij hele winkels werden gewijd aan artikelen die 4 sterren of meer kregen op de site. Die streken neer in de Verenigde Staten en één in Londen, maar ondertussen zijn ze alweer gesloten.