- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon voorziet de sluiting van 68 winkels in de VS en het Verenigd Koninkrijk, waaronder al zijn boekwinkels. De retailer wil meer gaan investeren in zijn voedings- en kledingsketens en verkoopstechnologie.
“We hebben beslist om onze winkels van Amazon 4-star, Books en Pop Up te sluiten en ons te concentreren op Amazon Fresh, Whole Foods Market, Amazon Go en Amazon Style”, aldus een woordvoerder bij persbureau AFP. De e-commercereus wil zich ook meer gaan toeleggen op de ontwikkeling van zijn ‘Just Walk Out’-technologie die klanten die mogelijkheid biedt om automatisch te betalen zonder aan een kassa te passeren. In totaal gaat het om 66 winkels in de VS en 2 winkels in het Verenigd Koninkrijk die verdwijnen. “We werken nauw samen met de betrokken personeelsleden om ze te helpen een nieuwe positie binnen Amazon te vinden”, aldus de woordvoerder.
De Amazon 4-star winkels verkopen de populairste producten van het e-commerceplatform. Amazon Books is de fysieke boekenketen die een aanvulling was op de online verkoop van boeken, waar de roots van het bedrijf liggen. Amazon Pop Up Stores zijn relatief kleine winkels die vaak in commerciële centra te vinden zijn en waarvan het assortiment bestaat uit een samenwerking met verschillende grote merken in verschillende categorieën. De beslissing om de winkels te sluiten is in sommige gevallen verrassend omdat ze nog maar recent de deuren openden.
Minder verrassend is de grote interesse van Amazon voor de voedingssector. Sinds zijn intrede in de distributie en de overname van supermarktketen Whole Foods Market voor 13,7 miljard dollar is het bedrijf uit Seattle blijven investeren in voeding, via Amazon Go of Fresh. Vorige november raakte al bekend dat Amazon enkele honderden automatische winkels in Europa wil openen in de komende drie jaar, met name in het VK, Italië, Spanje en Duitsland. In januari onthulde Amazon zijn ambities in de mode door in de loop van dit jaar een fysieke winkel te openen met de naam “Style” in Los Angeles. Een hightech verkooppunt dat uitgerust zal worden met de nieuwste technologie op vlak van logistiek en verkoop: de Shopping app, QR coces, geautomatiseerde kleedkabines, meer gepersonaliseerde service, enzovoort.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?