- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon stopt op 24 juni met zijn maaltijdbezorgdienst Amazon Restaurants in Amerika. De e-commercegigant kon niet opboksen tegen de concurrentie van andere bezorgdiensten als Deliveroo, Uber Eats en DoorDash. Dat schrijft Techcrunch.
Nog geen vier jaar na de lancering van zijn eigen maaltijdbezorgdienst Amazon Restaurants, gooit Amazon de handdoek in de ring op zijn Amerikaanse markt. Eind vorig jaar sloot de e-commercegigant ook al zijn bezorgdienst in Londen. Amazon Restaurants werd in het najaar van 2015 in het leven geroepen en moest Prime-klanten een extraatje bieden: namelijk de levering van gerechten aan huis. De dienst was beschikbaar in meer dan 20 grote Amerikaanse steden, maar toch het succes bleef uit. Amazon kon nooit doorbreken op de markt van de maaltijdbezorgdiensten en leed onder de sterke concurrentie van onder meer Uber Eats, Deliveroo, Grubhub en DoorDash. En dat heeft nu de doodsteek gegeven.
Amazon benadrukt dat een deel van het personeel aan de slag binnen het bedrijf. De overige getroffen medewerkers zouden begeleid worden bij hun zoektocht naar een andere job.
Hoewel het niet goed gaat met de maaltijdbezorgdienst van Amazon, is de e-commercegigant wel goed bezig wat zijn Amazon Go-winkels betreft. Zo opende Amazon deze week zijn 13de Amazon-Go winkel in Manhattan, nog geen maand na de opening van een andere vestiging in New York. De nieuwe winkel strekt zich uit over zo’n 158m2. Naast het typische Amazon Go-aanbod vinden klanten er ook gebrouwen koffie en espressodranken in de self-service kiosk.
Ter herinnering, in de Amazon Go-winkels is er geen kassa meer: klanten loggen bij de keten in met hun Amazon-account, camera's en sensoren registreren vervolgens automatisch wat ze uit de rekken halen en hun rekening wordt eveneens automatisch betaald wanneer ze de winkel verlaten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?