Amazon opent later dit jaar zijn allereerste fysieke modewinkel: Amazon Style. Die is uitgerust met de nieuwste technologie om de shoppingervaring naar een hoger niveau te tillen.
Amazon zet een volgende stap om zijn positie op de fysieke retailmarkt te verstevigen: binnenkort zal de e-commercegigant namelijk zijn eerste fysieke modewinkel met kleding, accessoires en schoenen voor zowel mannen als vrouwen openen in Los Angeles. De nieuwe winkel: Amazon Style, wordt geen standaard verkooppunt. Het zal uitgerust zijn met de laatste technologische snufjes waarmee de e-commercereus shoppen naar een hoger niveau hoopt te tillen en zijn klanten een nog persoonlijkere service wilt aanbieden.
Hoe werkt het?
Bij Amazon Style speelt de Amazon Shopping-app de hoofdrol. Klanten die in de kledingwinkel rondsnuisteren kunnen meer informatie opvragen over een item dat hun interesseert door de bijhorende QR-code te scannen via de app. Vervolgens krijgen ze meer info over de maten, kleuren, extra productdetails of zelfs algemene klantenbeoordelingen. Als ze een item willen passen of het direct willen kopen kunnen ze dat via één klik op de knop direct naar de paskamer of de kassa laten sturen. Het shoppen stopt trouwens niet in de paskamer: via een touchscreen kunnen klanten door de rest van het assortiment scrollen en aanduiden of ze een andere maat van een bepaald item wensen en welke artikels ze nog meer willen passen. Die worden direct door medewerkers gebracht.
Alle items die tijdens het shoppen worden gescand worden trouwens opgeslagen in de Amazon Shopping-app, zodat klanten ze later nog eens kunnen bekijken of kopen, en eventueel op zoek kunnen gaan naar meer items van een bepaald merk.
"Amazon is ook in de mode dé dominante speler"
Volgens Martijn Martens, AI expert bij Gondola Academy is het niet raar dat Amazon zich nu op een eigen fysieke modewinkel richt. "Veel mensen weten het niet, maar Amazon is ook binnen fashion de dominante speler. Met een geschatte omzet van 45 miljard dollar in de Verenigde Staten, is het ruim de nummer één met zo’n 20% voorsprong op zijn opvolger (Walmart). Een verrassing is het dan ook niet dat Amazon met deze tak ook de stap zet naar het fysieke landschap", aldus Martijn Martens. "De traditionele aanpak van Amazon blijft geldig: klein testen en mits succes, (inter)nationaal uitrollen. Ook maakt de gigant gebruik van deze pilot om een aantal innovaties te testen, zoals bijvoorbeeld het geautomatiseerde paskotje. Moest de winkel geen succes zijn, dan bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid om de geteste technologieën te commercialiseren en dan zwijgen we nog over de data die het op een intelligente manier capteert van zijn klanten. Over het algemeen dus een missie die weinig risico voor Amazon omvat, maar wel eentje met een gigantisch potentieel.”
Mini-MBA AI
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van AI? Schrijf u dan in voor de mini-MBA AI van Gondola Academy.