De omzet van de 100 grootste onlinehandelaars is vorig jaar in Duitsland met 10,2% gestegen tot 33,6 miljard euro. Marktleider Amazon groeide met ‘slechts’ 5,2%, maar de Amerikaanse groep blijft met kop en schouder de grootste speler met een omzet van 9,3 miljard euro. Opvallende stijgers in de Top 10-ranking zijn MediaMarkt (+34,5%), Lidl (+27,5%)  en Saturn (+18,7%).

Het retail-instituut EHI en Statista hebben zopas de cijfers gepubliceerd van de Top 100 van de Duitse onlinewinkels. Daaruit blijkt dat het marktaandeel van Amazon vorig jaar lichtjes is gedaald, van een enorme 28,9% in 2017 tot 27,5%. Dat is nog steeds een zeer dominante positie.

Op de tweede plaats komt Otto, met een omzet van 3,2 miljard (+8,3%) en op de derde Zalando met 1,44 miljard (+12,4%).

Die Top 3 had met een gezamenlijke omzet van 13,92 miljard maar liefst 41,4% van de Duitse onlinemarkt in handen (tegen 42,8% in 2017).

Generalisten domineren

Volgens de onderzoekers wordt de Duitse markt gedomineerd door de generalisten, met 47,8% van de totale omzet van de Top 100. Het tweede grootste segment is de verbruikselektronica (16,7%), gevolgd door kleding (15,8%). 

The winner takes it all

 “Deze categorieën worden in de rangschikking vertegenwoordigd door een groot aantal spelers”, stellen ze. “In andere meer gespecialiseerde segmenten wordt de omzet vooral gerealiseerd door enkele topspelers die als enige in de Top 100 voorkomen. In de dierenvoeding is dat Zooplus.de (253 miljoen euro), in de voeding & drank shop.rewe.de (133,4 miljoen), in de erotiek eis.de (131 miljoen euro) en in de optiek Misterspex.de (74 miljoen). Volgens de onderzoekers heerst in die categorieën het adagium ‘the winner takes it all’.

Opvallende stijgers zijn dit jaar in de online kledingsector het Britse Asos (van plaats 55 naar 30 met een omzet van 205 miljoen) en vooral het Chinese SheIn, dat de Top 100 binnenstormt met een omzet van 161 miljoen, ineens goed voor een 38e plaats.