De verwachtingen na de succesvolle voorjaarseditie van M&O Parijs waren voor Ambiente (Frankfurt, 8 – 12 februari) en Intirio (28 – 31 januari in Gent) uiteraard hoog gespannen.
“De veerkracht van Intirio”
De organisatie van Intirio werd recent overgenomen door Easyfairs die meteen de naar onze mening terechte beslissing nam om de beurs voortaan tweejaarlijks te organiseren. Het aanbod op deze jubileumeditie was breder dan voorheen en het aantal exposanten (150) kon rekenen op een ruim aantal bezoekers: 6650 vakmensen, een stijging met 30%, bezochten de beurs. Onder de exposanten én bezoekers opvallend veel noorderburen. Exposanten die wij spraken waren erg tevreden over de kwalitatieve opkomst en kontakten.
De volgende editie vindt dus pas in 2020 plaats.
Ambiente lokt iets minder, maar betere bezoekers uit meer landen dan ooit.
Uiteraard verdwijnt Intirio op vlak van omvang in het niets vergeleken met Maison & Objet en vooral Ambiente. Deze laatste is ’s werelds grootste en meest internationale beurs voor consumer goods en lokte dit jaar meer dan 134.000 bezoekers uit 168 landen. Het profiel van die bezoekers was beduidend beter: 60% senior aankopers (+6%) over alle retailcategorieën heen bezochten de 4441 exposanten uit 89 landen, goed voor 308.000m² beursvloer. Wie elk gangpad ook maar 1 keer doorloopt, heeft er meteen een marathon opzitten.
Ambiente bezoeken vergt dus de nodige voorbereiding. We legden onze focus op Belgische exposanten en het ontdekken van trends en verrassend nieuwe of mooie producten in de categorieën “Dining” en “Living”. De sectie “Gifts” lieten we alvast links liggen.
België goed vertegenwoordigd.
Met 57 exposanten scoort ons land niet slecht en we zagen ook veel Belgische bezoekers.
Frederik Mortier, Country manager Belux bij Billiet – Van Laere greep de gelegenheid te baat ons enkele van de grotere fabrikanten die zij exclusief in België verdelen te tonen. Billiet – Van Laere heeft een zeer uitgebreid portfolio in huishoudproducten. Het Franse ARC waarvan het merk Cristal d'Arques dit jaar haar 50ste verjaardag viert, floreert als nooit tevoren sinds de overname twee jaar terug. In die periode heeft elk van de merken minstens 300 nieuwe producten gelanceerd en werd ook de segmentatie duidelijker: Cristal d’Arques bijvoorbeeld mikt nu duidelijk op een exclusievere verdeling en het nieuwe merk Eclat mikt op de grootdistributie. Ook voor horeca wordt een dergelijke opsplitsing gemaakt met de merken Arcoroc en Chef&Sommelier. Opvallend bij ARC is de aandacht voor de in store communicatie.
Ook het alom gekende Bormiolo Rocco (Italië) en het eveneens Italiaanse Cerve (gespecialiseerd in bedrukte glaswaren) zit in de portefeuille van Billiet – Van Laere. Een trend die we er zagen, zijn de “Jungle”-decors en andere exotische motieven. Bij het Belgische Durobor vernamen we dan weer dat ook hier na de instap van nieuwe privé investeerders, de toekomst er beter uit ziet. Het bedrijf investeert op korte termijn meerdere miljoenen euro in nieuwe machines, de vernieuwing van de fabriek en een verbeterde logistiek.
Nieuws viel er ook te rapen bij The Cookware Company, het Gentse bedrijf achter Greenpan. Net voor de start van Ambiente werd de overname beklonken van de Nederlands bedrijven B.K. Cookware en het meer dan 225 jaar oude Koninklijke van Kempen & Begeer. De sfeer op de stand was dan ook uitermate positief.
Positieve geluiden ook bij BergHOFF, dat gestaag zijn positie in de markt uitbreidt met betaalbaar design dat in elke keuken past en daarmee regelmatig in de prijzen valt.
Een nieuw merk waar we zeker nog van zullen horen is sanodegusto, Belgische tableware met gepatenteerde Tempcontrol technologie waardoor je eten gedurende de hele maaltijd op een perfecte temperatuur blijft (warm of koud).
Plastic wordt chic.
Tenzij je vasthoudt aan de schreeuwerige, blinkende plastic producten van de Italiaanse, Turkse en andere Zuiderse fabrikanten (om van de Oosterse nog te zwijgen) kan niemand er om heen dat dit materiaal aan een heuse opwaardering begonnen is, met nieuwe structuren en decors die vaak nauwelijks van andere materialen te onderscheiden zijn.
Brabantia pakt uit met een verbreding van het assortiment “Bo”-vuilbakken die je zonder enige schroom pal in de woonkamer kan zetten. Ook het nieuwe assortiment accessoires uit de “Side Sink” collectie kan je rustig in de open keuken zichtbaar aan de spoeltafel laten staan.
Bij Sunware wordt het assortiment opbergboxen van de Sigma Home serie verder uitgebreid, onder anderen met mooie stofjes om in de boxen te bevestigen.
De mooiste en meest vernieuwende zaken zagen we in de voor het brede publiek afgesloten ruimte van Keter (merken Keter, Curver, Allibert Outdoor en Allibert Home, Hovac en Kis): hier konden we al een glimp opvangen van opbergdozen die haast niet van echt leder of beton te onderscheiden zijn!
Scandinavisch design blijft inspireren.
Ook in deze branche blijven de Scandinaven, met Denemarken op kop, steeds weer met nieuw, praktisch en verrassend mooi tijdloos design uitpakken. Ontwerpen die vaak schaamteloos gecopieerd worden, maar zelden de finesses van het origineel evenaren. We troffen weer enkele pareltjes aan.
Ukko Schnapps brengt stoere Finse mannelijkheid en technologie samen in een design waar iedere man maar al te graag mee uitpakt tijdens het vissen, jagen of… op kantoor.
Uit Denemarken vernoemen we de badkameraccessoires van Rode Bath, met een nieuwe toiletborstel “Piacaba” die in het najaar op de markt komt; Vagnbys, een Duits bedrijf dat uitsluitend Deense designproducten op de markt brengt voor wijnliefhebbers en kitchen lovers (prachtige karaffen voor fruitwater bijvoorbeeld) of nog de start-up uhmm met hun innovatieve en ecologische opvouwbrooddoos.
Design trends 2018.
Op Ambiente vind je elk jaar een een samenvatting van trends en nieuwe produkten in één van de gallerijen. De vier grote trends voor dit jaar zijn:
Technologische emoties: visionair, maar toch emotioneel en gebalanceerd, gekruist met geraffineerde intelligentie die leidt tot ontspanning.
Bescheiden verandering staat dan weer voor minimalistisch, tijdloos maar toch persoonlijk en pretentieloos design.
Weelderige verhalen brengt ons in een rijkere, extravagantere wereld en kleuren, eclectisch en met overvloedige versieringen.
Kleurrijke intenties weerspiegelen dan weer een dynamisch functionele levensstijl, spiritueel en folkloristisch en bovenal ecologisch.
Ook op Ambiente hoorden we voornamelijk positieve geluiden bij alle leveranciers. We mogen dus verwachten dat interieur- en deco-retail eindelijk een positief jaar mag verwelkomen.