Ahold Delhaize zou haar grote leveranciers met terugwerkende kracht nieuwe condities opleggen. Daarmee zou de fusiegroep ingaan tegen de afspraken die gemaakt werden in het ketenoverleg, zegt Walter Gelens, CEO van merkenfederatie BABM.

Ahold en Delhaize zijn sinds enkele weken een ééngemaakt bedrijf. Nu de fusie afgerond is, zit de retailgroep samen met haar honderd grootste internationale leveranciers om de bestaande contracten te herbekijken. Ahold Delhaize zou daarbij onder andere een nieuw inkoopvoordeel eisen, dat met terugwerkende kracht per 1 januari 2016 ingevoerd zou worden.

Delhaize betaalde jarenlang tot 15% meer aan haar leveranciers dan Albert Heijn. Nu beide ketens tot dezelfde groep behoren, wil Ahold Delhaize dat Delhaize diezelfde lage prijs krijgt, en wel met terugwerkende kracht. Er is ook sprake van een integratiebonus die de leveranciers moeten ophoesten.

 

"Niet fair"

Als Ahold Delhaize effectief zulke retroactieve eisen stelt, is dat in strijd met de afspraken die in het kader van The Supply Chain Initiative binnen het ketenoverleg gemaakt werden, zegt Walter Gelens. “Dat is een Europese code voor eerlijke handelspaktijken die door alle partijen uit het ketenoverleg ondertekend is. Ook door de retailers,” vertelt de topman van de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten BABM. “Het hernegotiëren van condities zou niet fair zijn en ingaan tegen eerder gemaakte afspraken."

 

Anoniem

Pas als de feiten formeel bevestigd worden kan de BABM eventueel actie ondernemen. Al wil Gelens niet vooruit lopen op de feiten. “Voorlopig gaat het enkel om anonieme getuigenissen in de media. Bovendien is het ook nog onduidelijk wat de strategie van Ahold Delhaize in assortiment, prijzen, promotiebeleid etc. zal zijn. Wat er tegenover eventuele condities staat kan ook nog eens verschillen van fabrikant tot fabrikant. Het is koffiedik kijken. Ik verwacht dat er na de zomer meer duidelijkheid zal komen.”

Dat er ook voor merken voordelen aan de fusie kunnen hangen, is duidelijk. Zij kunnen straks leveren aan één partij in plaats van twee, wat veel efficiënter is volgens Ahold Delhaize. Ook kan een A-merk dat in bijvoorbeeld ons land aan Delhaize levert, meegenomen worden naar Albert Heijn in Nederland. “Al leveren de meeste van onze leden nu al aan AH en Delhaize in zowel Nederland als België," zegt Gelens. Wat er tegenover een lagere inkoopprijs staat, is nog onduidelijk maar zal mogelijk ook voor elke leveranciers anders zijn.

Ahold Delhaize benadrukt dat het momenteel enkel spreekt met haar grote internationale leveranciers. De inkoop van kleinere merken blijft gewoon in handen van Albert Heijn en Delhaize zelf.

Eerste zichtbare gevolg

“Het aligneren van de inkoopvoorwaarden is het eerste zichtbare gevolg van de de fusie,” zegt Christophe Sancy (hoofdredacteur Gondola Magazine). “Moeten we ons hier over verbazen? Niet echt, aangezien de bestuursleden van zowel Ahold als Delhaize spraken van 500 miljoen euro aan jaarlijkse besparingen door synergieën. 60% van die besparingen zou gebeuren door de aankoopstructuur efficiënter te maken en de Europese markten zouden instaan voor 25 à 30% hiervan, goed voor 75 à 100 miljoen euro per jaar. Hoewel een deel hiervan kan gehaald worden in het optimaliseren van de aankoop van huismerken, was het te verwachten dat ook in de inkoop van A-merken geld gezocht zou worden.”

De aankoopcondities harmoniseren is één zaak, maar daarmee zijn de operationele condities nog niet dezelfde in België (Delhaize) en Nederland (AH). “De logistieke normen zijn anders, de commerciële strategieën zoals de promo-acties verschillen. Het is daarom niet ondenkbaar dat leveranciers vragen dat bij één aankoopstrategie voor Ahold Delhaize ook de logistieke en commerciële condities worden gealigneerd, wat voor hen efficiënter zou zijn,” zegt Christophe Sancy.

 

Negotiaties

Eén ding staat vast: de negotiaties zullen er voor merkfabrikanten niet eenvoudiger op worden nu Ahold en Delhaize de krachten hebben gebundeld. Omdat onderhandelingen zo belangrijk zijn in de sector, organiseert The Retail Academy daarom een speciale negotiatie-opleiding op 8 september. Klik hier voor meer informatie.