De Vlaamse boodschappendienst Beedrop stopt ermee. Het bedrijf dat nog plannen had om zijn service volgend jaar uit te rollen in Nederland, vond niet tijdig een noodzakelijke investeerder om die expansieplannen te realiseren. Dat maakte het bedrijf zelf bekend.
“Na een helse zoektocht naar een oplossing, moeten we met spijt aankondigen dat er ons niets anders overblijft dan de stekker uit Beedrop te trekken”, met die mededeling maakte zaakvoerder Stefan Van Overbeke zelf bekend dat het bedrijf de boeken dichtdoet. Vier jaar lang maakte het bedrijf faam in Vlaanderen als online platform waar klanten eten kunnen bestellen bij lokale handelaars en dat gratis aan huis kunnen laten bezorgen. Het platform bediende in totaal ruim 26.000 klanten. Het online platform was vooral gericht op Vlaanderen waar het bedrijf samenwerkte met 949 partners 42 koeriers om alle bestellingen veilig op hun bestemming af te leveren. Door deze sluiting verliezen 9 werknemers hun job.
Dat Beedrop nu het loodje legt komt erg onverwacht. Het bedrijf koesterde immers nog plannen om zijn service volgend jaar uit te breiden naar enkele regio’s in Nederland. Maar voor die expansieplannen was het bedrijf nog op zoek naar een ’noodzakelijke investeerder’ die het bedrijf echter niet tijdig kon vinden. “We hebben het voorbije jaar, de voorbije maanden en dagen talloze gesprekken gevoerd en onze plannen aan investeerders voorgelegd, tevergeefs. Andere gesprekken en mogelijkheden om de zomer te overbruggen bleken dan weer niet tijdig haalbaar", vervolgt Stefan Van Overbeke.
Volgens Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group, is het niet verrassend dat Belgische e-commercebedrijven als Beedrop of Storesquare het erg moeilijk hebben en dat zal volgens hem ook in de toekomst zo blijven. “De bewustwording van e-commerce is later gekomen dan in andere landen en België is gewoon te laat op die e-commerce trein gesprongen. Bovendien is het Belgische investeringsmilieu risico avers. Daarnaast ontbreekt momenteel ook een echt retailecosysteem in België. We kunnen beter een voorbeeld nemen aan Frankrijk of Nederland waar er wel een lokaal ecosysteem met hoofdzetels is. Start-ups als beedrop zijn de zuurstof voor de nieuwe retail, maar headquarters zijn de zenuwcellen: ze bepalen in een straal van 40km het hele ecosysteem: van business schools tot consultants. Unilever en Friesland Campina hebben bijvoorbeeld net een nieuwe zetel geopend op Wageningen universiteit, met desbetreffende investeringen naar onderzoek en samenwerkingen. Zoiets moeten we ook in België doen. En hoewel iedereen weet dat e-commerce een belangrijke ontwikkeling is, moeten retailers sneller de sprong wagen en zichzelf in het avontuur storten. Heel veel (interessante) filosofische bevragingen over nachtarbeid, vergoeding en overconsumptie blokkeren de effectieve ontwikkeling van e-commerce in België. Retailers moeten het gewoon proberen.”