- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lactalis (Président, Galbani...) voert vergevorderde onderhandelingen met de groep Bel (La Vache qui Rit, Kiri, Babybel, Boursin...) om het kaasmerk Leerdammer over te nemen.
Emmanuel Besnier, de CEO van Lactalis, schat de waarde van deze overname op 600 miljoen euro. De transactie zou niet in geld afgehandeld worden maar wel door de verkoop van het grootste deel van de aandelen die Lactalis heeft in de groep Bel. Daardoor zou het belang van het bedrijf boven onder meer Galbani en Président dalen tot 0,9%. Leerdammer maakte sinds 2002 deel uit van de portefeuille van de groep Bel. Zowel Royal Bel Leerdammer NL, Bel Italia en Bel Deutschland zouden nu verkocht worden.
Dankzij deze transactie kan de groep zijn onafhankelijkheid herwinnen. Vandaag is de familiegroep leider in kaassnacks. In 2020 boekte Bel een omzet van 3,45 miljard euro en een nettowinst van 144 miljoen euro, een stijging met 18,4%. De verkoop van Leerdammer zou de omzet terugbrengen tot ongeveer 3 miljard euro. Maar de groep wil haar portefeuille opnieuw in evenwicht brengen door overnames van fruitproducten of plantaardige alternatieven voor kaas.
Lactalis van zijn kant krijgt een nieuw merk in handen, na de recente overname van Kraft-Heinz kazen voor 2,7 miljard euro. Met Leerdammer versterkt Lactalis zijn positie wereldwijd door vier productielocaties in Oekraïne en Nederland over te nemen, en door de 500 miljoen euro omzet van Leerdammer aan zijn eigen omzet toe te voegen, evenals de 25 miljoen euro bedrijfswinst die het merk genereert.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?