- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In de eerste helft van 2013 werd 1% minder voeding verkocht. Dat blijft uit cijfers van Comeos. Het is nog maar de tweede keer sinds de Tweede Wereldoorlog dat de aankoop van voeding daalt.
De daling werd voor het eerst vastgesteld in 2012, en zet zich nu verder met een achteruitgang van 1% in de eerste zes maanden van 2013. De schuld van de crisis, volgens Comeos. “De Belg houdt de vinger op de knip”, klinkt het. De retail heeft zich na de slechte start van het jaar ondertussen wel kunnen herpakken.
“Het jaar startte dramatisch voor de handel: tot eind april draaiden alle sectoren in het rood. De crisis, het consumentenvertrouwen dat op een dieptepunt zat en het barre winterweer zorgden ervoor dat de verkoop in ons land terugliep”. Voeding ging in maart zelfs 2% achteruit, maar vanaf april keerde het tij en juni werd zelfs afgesloten met een omzetstijging in de detailhandel (food en non-food) van 2,7%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?