- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De helft van de Belgen eet thuis internationale gerechten. Voor restaurant- en topchefmerken lopen we echter niet warm. Dat blijkt uit een studie van Ipsos.
51% van de ondervraagde Belgen is geïnteresseerd in het thuis eten van voedsel van andere culturen of streken. We denken daarmee net iets internationaler dan de gemiddelde Europeaan (50%) en het wereldwijd gemiddelde (45%). Ook ambachtelijke producten kunnen de helft van de Belgen (47%) bekoren. Wat ons dan weer helemaal niets zegt zijn restaurantmerken en producten van bekende (tv-)koks in de supermarkt. Respectievelijk 10% en 9% zegt daarin geïnteresseerd te zijn. Enkel in Italië zijn die cijfers lager (8% en 7% respectievelijk). In de rest van de wereld hebben een vijfde van de ondervraagden belangstelling voor zo’n producten. In Europa is gemiddeld 14% geïnteresseerd in restaurantmerken en 12% in chefproducten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?