- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Meer dan de helft van de Belgen wil tot zeven uur ’s avonds kunnen shoppen, een kwart zelfs tot minstens acht uur. 1 op 2 wil ook op zondag kunnen winkelen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Belgische winkelvastgoedspecialist Qrf liet uitvoeren door het onderzoeks- en adviesbureau Q&A bij 1.300 consumenten.
Een groot deel van de Belgen zou graag later kunnen winkelen dan 18u, het moment waarop de meeste winkels hun deuren sluiten. Meer dan de helft (55%) zou graag tot minstens 19u kunnen dag(deel)winkelen, het zogenaamde “fun”- of “experience shoppen”. Voor één op de vier consumenten mag dat zelfs 20u zijn. In het weekend, wanneer we allemaal wat meer tijd kunnen vrijmaken, liggen die percentages iets lager met respectievelijk 50% en 30%.
“Het zijn vooral de jonge consumenten voor wie de openingsuren gerust wat langer mogen zijn," zegt Anneleen Desmyter, CEO van Qrf. “Van de 15 tot 29-jarigen vindt 66% dat winkels langer dan 19u geopend zouden moeten zijn. Dat terwijl bij 60-plussers de meerderheid het net prima vindt om tot 18u30 te kunnen winkelen. Vooral steden met veel jongere inwoners en toeristen doen er dus goed aan een politiek van ruimere openingsuren te voeren.”
De consument heeft niet alleen behoefte aan langere openingstijden voor fun shoppen, maar ook voor de zogenaamde convenience shopping, de doelgerichte aankopen. 61% van de consumenten wil doordeweeks tot minimaal 19u een doelgerichte aankoop kunnen doen, 28% tot minimaal 20u. In het weekend heeft de consument nog meer behoefte aan langere openingstijden voor convenience shopping.
Meer dan de helft van de consumenten (52%) wil graag op zondag kunnen winkelen. Een derde (33%) zou zelfs willen dat de winkels op alle dagen open zijn. Net als langere openingstijden, verschilt die voorkeur wel per leeftijdsgroep. De behoefte aan een zondagsopening is onder consumenten tot 45 jaar groter dan onder 45-plussers.
Opvallend: consumenten onder de 45 jaar hebben meer behoefte aan zondagsopeningen voor fun shoppen, terwijl 60-plussers dat hebben voor doelgerichte aankopen. "Met een zondagsopening kan de binnenstad zowel in het segment van funshoppen als snelle aankopen duidelijk zieltjes winnen," besluit Qrf.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?