iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Sinds de opstoot van de inflatie koopt een kwart van de Belgen minder verse groenten en fruit omwille van budgettaire redenen. Bovendien koopt ruim de helft van de consumenten sommige groenten en fruit enkel nog in promotie. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van Aldi België.
Maar liefst 9 op de 10 Belgen vinden verse groenten en fruit een belangrijk onderdeel van hun voedingspatroon, zo blijkt uit de iVOX-enquête die in april werd gehouden bij 1.000 Belgen. Toch hebben consumenten het afgelopen jaar bezuinigd op hun versaankopen. Zo geeft een kwart van de ondervraagde Belgen aan minder verse groenten en fruit te kopen sinds de opstoot van de inflatie begin 2022. “De overgrote meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze zich zorgen maken over het prijskaartje van verse groenten en fruit. Die bezorgdheid is, volgens de enquête, veel groter dan bij andere categorieën”, klinkt het bij Aldi.
Om toch voldoende vers fruit en groenten te consumeren, besparen Belgen op verschillende manieren. Ten eerste zijn promoties belangrijker dan ooit. “Bijna 4 op de 5 Belgen hechten veel belang aan promoties op groenten en fruit. De helft (51%) let nu meer op kortingen in de versafdeling dan voor de crisis. Meer dan de helft van de consumenten zegt bepaalde soorten groenten en fruit enkel nog te kopen als deze in promotie staan. 7 op 10 Belgen wijken zelfs af van hun boodschappenlijstje als ze een promotie zien in de versafdeling”, klinkt het in de studie.
Verder proberen consumenten ook te besparen door vaker te opteren voor losse stuks groenten en fruit of door te wisselen van soorten verse groenten en fruit. “Consumenten vergelijken ook steeds vaker verschillende soorten verse groenten en fruit onderling qua prijs (33%). Zo zegt 10% van de Belgen vaker goedkopere artikelen zoals appels, peren en bananen in de winkelkar te leggen. Seizoensgebonden producten belanden tegenwoordig ook sneller in de winkelkar (28%)”, besluit Aldi.
Wil je meer weten over verse producten en de toekomst van ons voedingssysteem in het algemeen? Schrijf u dan snel in voor het Feeding The Future-event op 20 juni!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?