Belgen gaven vorig jaar 10% minder uit online
- Belgen kochten vorig jaar vaker online
- Al werd er 10% minder uitgegeven dan in 2019
- Vooral consumer electronics en household electronics waren erg populair
Belgen kochten in 2020 vaker online, maar gaven 10% minder uit dan in 2019. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce met de steun van PostNL en de Nationale Loterij.
In totaal was de e-commercesector vorig jaar goed voor 10,26 miljard euro, een daling van 10% in vergelijking met 2019. Een opmerkelijke vaststelling aangezien er nog nooit zoveel online werd gekocht als vorig jaar. BeCommerce verklaart de schijnbare paradox: “De coronacrisis drukt zijn stempel op de Belgische e-commerce in 2020 en plaatst hem in twee versnellingen. Waar de online productencategorie met een derde kon groeien, implodeerde de dienstensector – waaronder de reis- en evenementensector - onder druk van de wereldwijde lockdowns.” Waar in 2019 nog voor 6,2 miljard euro gespendeerd werd in de dienstensector, zakte dat in 2020 naar 2,8 miljard euro. De grootste uitgavenposten van de afgelopen jaren binnen die dienstensector – vliegtuigreizen en accommodatie, tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen – behoren dan ook tot de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis.
Door de crisis kocht de Belg het afgelopen jaar vaker online dan het jaar voordien, maar hij spendeerde per aankoop wel gevoelig minder. Zo blijkt uit de Market Monitor. Gemiddeld kocht de Belg zo’n 15 keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen online of een stijging van 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Waar de gemiddelde aankoop twee jaar geleden nog 102 euro kostte, zakte die vorig jaar echter wel tot 81 euro. De belangrijkste groeiende categorieën zijn consumer electronics (stijging van 93%), household electronics (stijging van 92%) en computer accessoires (stijging van 66%). Verder blijkt ook dat 1 op 3 online aankopen het afgelopen jaar gebeurde met de smartphone. Toch blijft de laptop het apparaat bij uitstek om online te shoppen: met 45% van de online aankopen, blijft het toestel het meest gebruikte betaalmiddel online.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?