Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
De Nederlandse supermarktketen boekte vorig jaar 79,7 miljoen euro winst, zowat een derde minder dan een jaar eerder, toen er 114,3 miljoen euro overbleef. Onder meer de inflatie en de uitrol in België wegen op het resultaat.
Jumbo haalde in 2022 een recordomzet van 2022 (inclusief restaurantketen La Place) een bedrijfsresultaat van 659 miljoen euro over, een daling van 5% tegenover het jaar ervoor. De nettowinst viel terug naar 79,7 miljoen euro. De 27 Belgische winkels waren vorig jaar goed voor een omzet van 216 miljoen euro, staat te lezen in het jaarverslag 2022. Jumbo verwijst voor de dalende winst naar uitdagende marktomstandigheden, oplopende kosten door de inflatie en de investeringen in België. Ook het gerechtelijke onderzoek naar voormalig CEO Frits van Eerd weegt op de resultaten. De situatie van Jumbo in België is moeilijk. Door de bikkelharde concurrentie staan de marges van foodretailers onder druk. Tegelijk blijkt de verovering van de Belgische markt niet zo vlot te lopen. Dat komt door onder meer moeilijke vergunningsprocedures, hoge loonkosten en winkels die niet altijd de verhoopte resultaten neerzetten. Van vertrekken uit ons land is evenwel geen sprake: het bedrijf stak dit jaar nog 200 miljoen euro in zijn Belgische tak. De vraag is wel of Jumbo in België onderscheidend genoeg is tegenover andere supermarkten. Het wil zich niet als prijsbreker in de markt zetten, terwijl Albert Heijn in België wel uitpakt met scherpe prijzen en het zelfs marktleider Colruyt moeilijk maakt. In vergelijking daarmee is het profiel van Jumbo in ons land veel minder afgelijnd. Het wil het verschil maken door zijn aanbod, prijs én kwaliteit tegelijk, waardoor géén van allen er echt uitspringt. Jumbo heeft niet alleen in België zorgen. In Nederland verstevigt marktleider Albert Heijn zijn positie tegenover zijn grote uitdager. Bovendien daalde de tevredenheidsscore van Jumbo van 69% in 2021 naar 63% in 2022. Dat is een stuk onder het beoogde cijfer van 72%. Jumbo schrijft de daling toe aan de inflatie, die het tevredenheidscijfer voor de hele sector naar beneden haalt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?