Belgische webshops hebben in 2018 voor 7 miljard producten en diensten verkocht, een stijging van 20% ten opzichte van 2017. Ook het aantal online handelaren steeg met 18% naar meer dan 24.000. De grote webshops nemen het grootste deel van de omzetstijging voor hun rekening. Zij verstevigden hun marktpositie met meer dan 1 miljard euro extra aan omzet. Dat is gelijk aan 83% van de totale marktgroei.

De Belgische vereniging voor e-commerce SafeShops.be en The House of Marketing (Quanteus Group) hebben zopas de derde editie van de E-commerce Barometer gepubliceerd. Die brengt het Belgische online landschap in kaart vertrekkende vanuit transactiedata van de Belgische handelaren. “De barometer wordt opgesteld op basis van wat de Belgische webshops hebben verkocht, zowel in België zelf als in het buitenland. Dat gebeurt op basis van de transactiegegevens aangeleverd door betaalproviders of PSP’s. Het verschil met de BeCommerce Market Monitor van BeCommerce en GfK is dat zij de markt observeren vanuit wat de consument in België en het buitenland heeft besteld”, legt Greet Dekocker, managing director van SafeShops.be uit.

Hoewel het een beetje appelen met peren vergelijken is, kan men conclusies trekken als men beide onderzoeken naast elkaar legt. Zoals geweten komt de Market Monitor uit op een totaal van 11,7 miljard bestedingen uit. De verkoop van de Belgische webshops is iets meer dan 7 miljard. “Het verschil bedraagt ruim 3 miljard, terwijl een paar jaar geleden de delta nog 5 miljard was. Dat geeft aan dat de Belgische webshops beduidend meer verkopen en ook dat ze steeds meer in het buitenland verkopen”, zegt Dekocker.

Overigens kan men merken dat de Belgische webshops er kwalitatief enorm op vooruitgegaan zijn. Ze bieden vandaag een veel betere service en beleving dan enkele jaren terug”, voegt ze toe.

Meer uitvoer

Ook de stijging met 20% van de omzet van de Belgische webshops duidt er overigens op dat hun marktaandeel groeit. De bestedingen van de Belgische e-shoppers groeiden vorig jaar met ‘slechts’ 6%. Dit kan erop wijzen dat ze minder bij buitenlandse webshops kochten. “Maar ook buitenlandse online shoppers vinden steeds vaker hun weg naar Belgische webshops. Een signaal waar we alleen maar positief op kunnen reageren”, zegt Dekocker. Zij noemt onder andere Smartphoto, NewPharma.be of Vente-Exclusive.com als webshops die steeds meer in het buitenland verkopen.

Grote domineren

“Dankzij de data van de betaalproviders krijgen we een accuraat inzicht in de online bestedingen bij Belgische bedrijven. De resultaten geven aan dat een kleine groep van grote spelers nog steeds het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet realiseert. Zo staat minder dan 4% van de Belgische online handelaren in voor 88% van de omzet”, voegt Lucas De Dycker van The House of Marketing toe. Ook blijkt dat 85% van de Belgische webshops minder dan 100.000 euro omzet per jaar genereert.