- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Uit het laatste GfK Retail Report blijkt dat de non-food retail in ons land het moeilijk blijft hebben. De non-food retail heeft in het tweede kwartaal 1,3% minder omzet geboekt dan vorig jaar. Ondanks de globale daling, zijn er ook markten die het goed deden.
Zo werden er in Q2/2016 bijna 25% meer televisietoestellen verkocht dankzij het EK Voetbal deze zomer. Vooral de verkoop van grote (+50 inch) tv’s heeft ervoor gezorgd dat de markt van de consumentenelektronica groeit (+3,3%). Ook video-projectors en grote monitors deden het goed tijdens het EK. Deze meerverkoop kon de slechte cijfers van kantoormateriaal echter niet compenseren, waardoor IT & Office toch 0,5% minder omzet boekte.
Een opvallende groeier is de markt van de huishoudtoestellen. Grote huishoudtoestellen (of witgoed) groeien met 6,6%, vooral dankzij de meerverkoop van Amerikaanse koelkasten. Ook kleine huishoudtoestellen zetten hun groei verder met een stijging van 8,4%. Vooral stijltangen en lage olie friteuses drijven deze omzetstijging.
De sterkst stijgende non-food markt is echter die van de Telecom. De omzet groeide hier met 12%, vooral dankzij de afbetalingsprogramma’s waarmee operatoren dure smartphonemodellen beschikbaar maken.
Het tweede kwartaal was minder goed voor de modeketens (-4,8%) en de DHZ-markt (-4%), die hun omzetcijfers gefnuikt zien door de regenachtige maand juni.
Ook media & entertainment stelt teleur, met een daling van 1,1%. De boekenverkoop daalde met 4,3%, maar ook de oudere gametitels deden het niet goed.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?