- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De verkoop in de Europese detailhandel lag in oktober dit jaar 0,5% (EU28) hoger dan in oktober 2012. De Belgische retail is met een daling van 3,8% de grootste verliezer binnen de EU. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.
Het volume in de hele retail sector (food en non-food) daalde ten opzichte van oktober vorig jaar met 0,1% in de eurozone. Binnen de EU was er een lichte stijging van 0,5%. In 8 lidstaten was er een daling van de verkoop, waarvan de grootste wordt vastgesteld in België (-3,8%). Non-food ging 0,6% achteruit binnen de eurozone, en steeg lichtjes met 0,7% in de hele EU. Ten opzichte van oktober 2012 gingen food, drinks en tabak 0,1% achteruit voor de eurozone. Binnen de 28 EU-lidstaten bleef die stabiel.
Als we oktober met september 2013 vergelijken, krijgen we een iets ander beeld. Hoewel de verkoop in de hele detailhandel in Europa verder achteruitgegaan met 0,2% na een daling van 0,6% in september, kent de food retail een kleine stijging. In oktober 2013 werd ten opzichte van september 0,7% meer verkocht in food, drinks en tabak, voor de hele Europese Unie was dat 0,5% meer. Dat terwijl de non-food retail met respectievelijk 0,8 en 0,9% achteruit gaat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?