Belgische retailers verloren vorig jaar 900 miljoen euro door diefstallen
De Belgische retailers hebben het voorbije jaar 900 miljoen euro verloren door diefstallen. Daarmee heeft ons land de hoogste winkelcriminaliteit van West-Europa na Spanje en dat voelt de Belgische consument in zijn portefeuille. De winkels rekenen de Belg 119 euro extra aan om de kosten van gestolen spullen te compenseren. Dat blijkt uit de studie ‘Retail Security in Europe’ in opdracht van Checkpoint Systems, wereldleider in dervingpreventie voor de retail.
Winkeldiefstal blijft in de meeste West-Europese landen status quo of daalt licht. Maar niet in België. De Belgische retailers zagen winkeldiefstal in ons land het voorbije jaar opnieuw toenemen. Zo verloor de Belgische retail in 2018 maar liefst 900 miljoen euro door winkelcriminaliteit. Daarbij gaat het concreet om diefstal door onbekenden, personeelsleden of fraude door leveranciers, maar ook georganiseerde winkelcriminaliteit zoals rondtrekkende bendes. Opgeteld met de investeringen van ruim 400 miljoen euro om winkelcriminaliteit te bestrijden, brengt dat de totale kost van winkelcriminaliteit voor de Belgische retail op 1,3 miljard euro of 1,9% van hun jaarlijkse omzet. Dat blijkt uit het ‘Retail Security in Europe’- rapport dat werd uitgevoerd door crime onderzoeksbureau Crime&Tech, in opdracht van Checkpoint Systems, wereldleider op het vlak dervingpreventie binnen de retail. Onderzoekers analyseerden daarbij de cijfers over winkeldiefstal van ruim 3.500 winkels in 11 Europese landen waaronder België, Duitsland, Nederland, Spanje, Frankrijk, Rusland en het Verenigd Koninkrijk.
“Winkelcriminaliteit blijft een grote impact hebben op de omzet van de Belgische retailers”, verduidelijkt Dominique Reumers, international key account manager bij Checkpoint Systems. “De toenemende verliezen door georganiseerde misdaad verdienen daarbij extra aandacht. Maar beveiliging om diefstal onder controle te krijgen mag geen doel op zich zijn. De nieuwste beveiligingstechnologieën moeten retailers helpen om meer te verkopen en tegelijkertijd de verliezen onder controle te krijgen. De winkelervaring van consumenten wordt namelijk steeds belangrijker.”
Belg betaalt 119 euro extra per jaar ter compensatie
Spanje is Europees kampioen winkelcriminaliteit. Retailers verliezen er door winkelcriminaliteit 2% van hun jaarlijkse omzet. Nederland en België delen de tweede plaats, met een kostenplaatje van 1,9% van de jaarlijkse omzet. Frankrijk (1,7%), het Verenigd Koninkrijk (1,1%) en Duitsland (1,0%) doen het beduidend beter dan België.
“De hoge winkelcriminaliteit in ons land, met als koplopers de provincies Antwerpen, Luik en Henegouwen, zorgt ervoor dat elke Belg per jaar 119 euro extra betaalt in de winkel. Dat is 30 euro meer dan de gemiddelde Europeaan”, vervolgt Dominique Reumers.
Supermarkten meeste last van winkelcriminaliteit
Niet alle retailers hebben evenveel last van winkelcriminaliteit in Europa. Supermarkten lijden de grootste verliezen, zo blijkt uit het rapport. Zij verliezen 2,6% van hun jaarlijkse omzet. In België ligt dat percentage met 2,4% iets lager dan het Europese gemiddelde. Dat is wel nog steeds gelijk aan een verlies van ruim 420 miljoen euro per jaar. Shoppingcentra en kledingwinkels zijn twee andere populaire doelwitten. Zij verliezen respectievelijk 51 miljoen euro en 50 miljoen euro per jaar aan winkelcriminaliteit.
Kleding en alcohol erg populair bij dieven
Als we kijken naar de welke producten nu het vaakst gestolen worden, zien we dat bij supermarkten vooral duurdere categorieën in trek zijn. Zo staat alcohol op de eerste plaats, gevolgd door vlees, vis & kaas, en cosmetica. Daarna volgen chocolade & snoep, en kleding.
In een shoppingcentra is kleding dan weer erg in trek bij dieven, gevolgd door multimedia, accessoires, alcohol en tabak & sigaretten.
Bij een kledingwinkel zijn broeken tot slot het populairst. Truien en blouses vervolledigen de top 3, waarna cosmetica en ondergoed het rijtje afsluiten.
Opvallend: retailers verliezen niet enkel inkomsten door winkelcriminaliteit, zo vertelt Dominique Reumers. "Naast winkeldiefstallen, rondtrekkende bendes of stelend personeel, is er ook schade door foutief voorraadbeheer of beschadigde goederen. Slechts 1 op de 3 retailers slaagt erin een duidelijk onderscheid te maken tussen de verliezen door criminele activiteiten en andere verliezen", legt hij uit.
Belgische retailers investeren 400 miljoen euro in beveiliging
Supermarkten in België hebben nog ruimte om het verlies door winkelcriminaliteit op hun omzet te verkleinen. Zij investeren namelijk het minst van alle retailers in beveiliging: amper 0,4% van hun omzet. Het gemiddelde in de Belgische retail ligt op 0,6% van de jaarlijkse omzet, goed voor een bedrag van 400 miljoen euro.
“Als we kijken naar welke beveiligingstechnieken de Belgische retailers gebruiken dan zijn het vooral beveiligingslabels en tags, artikelbeveiligingssystemen en camerabewaking. Twee op de drie ondervraagde retailers geven aan dat ze deze technieken in hun winkel hebben geïnstalleerd. De helft van de retailers gebruikt camerabewaking in alle winkels. Dat ligt hoger dan in de andere West-Europese landen (46,4%)", besluit Dominique Reumers.