- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische supermarkten realiseerden tijdens de crisis een extra verkoop van 506 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die Nielsen Belgium presenteerde tijdens een webinar van Gondola Society.
De Covid-19-crisis zorgt voor een stevige boost in de Belgische foodretail. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen Belgium blijkt dat de supermarkten 506 miljoen euro meer verkochten sinds het begin van de crisis. Op jaarbasis is dat een groei van 10%. Eén van de grote winnaars is de categorie alcohol. In normale omstandigheden gaan veel Belgen naar het buitenland voor aankoop van alcohol, maar door het sluiten van de grenzen schiet de verkoop met 13% de hoogte in.
De grootste verliezer is de categorie health & beauty, waar gespecialiseerde winkels de deuren moesten sluiten, met een terugval van iets meer dan 90% tot gevolg. De verkoop in supermarkten kon die krimp niet compenseren, maken de gegevens van Nielsen duidelijk: de groei bedraagt daar maar 20,1%. Ook de verkoop van schoonmaakproducten en hygiënische producten gaat stevig de hoogte in. Bij sommige categorieën, zoals toiletpapier en diepvriesproducten, is er een destockage-effect: doordat de producten in de eerste week gehamsterd werden, is er nu een terugval.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?